Festival UPAD otvoren u Novom Sadu

Peti pozorišni festival Upad otovren je u „Fabrici“ u Novom sadu. Organizatori ističu da je „glavni moto festivala mišljenje maldih o problematičnim temama o kojima se ne priča često“. U odnosu na prethodne godine, organizacija broji duplo više mladih članova koji biraju predstave, podstiču razgovore i problematizaciju na mnogo višem nivou.

Vreme nacionalizma ili tamo gde smo ostali

Festival je otvoren predstavom „O Srđanu Aleksiću: koje nacionalnosti je istina?” u produkciji Teleport teatra. Izvode je njen idejni tvorac, Uroš Mladenović, u saradnji sa glumicom Isidorom Vlček, a dramaturškinja i rediteljka iza ovog komada je Divna Stojanov.

Predstava prenosi priču o Srđanu Alekisiću iz Trebinja, koji je ubijen u pokušaju da pomogne svom prijatelju muslimanske veroispovesti Alenu Gladoviću u vreme rata u Bosni i Hercegovini. Mnoge ulice na Balkanu nose ime po Aleksiću i sećaju na njegovu priču. Postavlja se pitanje koliko postoji različitih uglova iz kojih se ona može sagledati. Glumci nam na sceni prikazuju priču iz četiri različite perspektive koje podsećaju na relativnost istine u zavisnosti od ličnih stavova i interesa. Ova predstava ukazuje na važnost pitanja koliko dozvoljavamo da nacionalna pripadnost utiče na naše postupke i uverenja. Predstava je delom narativna, te glumcima daje mogućnost da iskažu svoje lične stavove kada je u pitanju preispitivanje sopstvene nacionalnosti.

Tema pripadnosti određenoj državi i veroispovesti predstavlja veliki razdor u našem narodu. Uglavnom su grčevita mišljenja o tome ko je žrtva a ko agresor ono što izaziva toliko snažnu raspravu. Upravo važnost ove rasprave, kao i svest o različitim percepcijama Aleksićevog slučaja u narodu inspirisala je glumca Uroša Mladenovića da smesti priču u ovu formu i time podstakne pre svega mlade ljude da preispitaju svoje stavove. Predstava traje koliko i jedan školski čas i sadrži motive dečije igre, u nameri da prikaže ozbiljnost događaja i posledica do kojih može da dovede „igra rata”. Kako primarnu publiku čine deca osnovne škole, performans je koncipiran tako da se poruka prenese najmlađima na što pitkiji način.

Predstava je ispraćena dugim aplauzom, a pitanja na koje nas podstiče dovela je do inspirativnog razgovora sa publikom. Autori su podelili koliko im je važna diskusija kao epilog ove predstave. Tokom okruglog stola, publika može otkriti kako igranje tera ljude na razmišljanje. Među publikom se ovom prilikom našla i gledateljka iz Srđanovog rodnog Trebinja, pa je sa ostatkom prisutnih podelila i to da „predstava nosi snažnu poruku koja bi trebalo da dođe do svih delova Balkana“.

Ljudski život je najvažniji. ni nacionalizam, ni rasizam, niti bilo koji drugi oblik diskriminacije ne sme tome da stane na put

Divna Stojanov

Stojanov dodaje i to da je važno da kritički posmatramo događaje: „Istina zavisi od onog ko nam priča priču, te određeni događaji, mogu da imaju drugačije značenje u zavisnosti od interpretacije„, rekla je Stojanov.

„Gidionov čvor“ ili zašto biramo da ćutimo

„Gidionov čvor“ je druga odigrana predstava na festivalu. Komad je autorski rad glumica Bojane Milanović i Simonide Mandić, po tekstu dramaturškinje Džone Adams. Glavni lik drame, Korin pokušava da dokuči razlog samoubistva njenog sina, dok se Heder trudi da zaštiti poziciju svoje funkcije.

O ovoj predstavi je Zoomer.rs već izveštavao i više o tome možete pronaći u intervjuu sa Simonidom Mandić.

Foto: Lea Bodor/Festival UPAD

Komentari

Leave a reply

Molimo Vas, unesite komentar
Please enter your name here

Preporučujemo

Instagram

Jachim zoomira nedelju

Preporučujemo

Najnovije

GLEDAJ

Još