Na prvi, a i na drugi pogled – mrak

Tačno šest meseci nakon Brodvejske izvedbe, održana je beogradska premijera predstave „Prima Facie“ u Bitef teatru sa početkom u 20.00 časova. Predstava je rađena po komadu Suzi Miler za čiji prevod je zadužena Biljana Popmijatov. Režiju potpisuje Anja Suša, a u ulozi glavne protagonistkinje u monodrami je Maša Dakić – autorka, koproducentkinja komada i ovogodišnja dobitnica Grand Prix nadrage na Bitef festivalu.

Igranja će biti predstavljana po brodvejskom modelu ograničenih izvedbi, pa će predstava biti na repertoaru Bitef teatra samo u februaru.

Prima Facie – Sa druge strane

U svom izvornom značenju prima facie znači na prvi pogled ili prvi utisak. Ukoliko mu se dodeli pravna konotacija, termin koristimo kako bismo označili krivicu koja tek treba da se dokaže. Na sceni Bitef teatra, Prima facie jasno ukazuje na grešku pravosudnog sistema. U slučaju sa očiglednim krivcem uz posredstvo advokata se traži saučesništvo u žrtvi seksualnog zlostavljanja za traumu koju je proživela.

Tesa Ensler je uspešna mlada advokatica, jedna od najboljih u svojoj oblasti posla – krivičnom pravu. Branilac čiji klijenti su najčešće optuženi za seksualne delikte. Kada i sama postaje žrtva seksualnog nasilja, Tesa shvata da pravosuđe nije kao na taksi stanici – vozač ne vozi onamo gde stranka zatraži. U ovom komadu, Tesa prolazi sudski proces iz ugla svih žrtava čije zlostavljače je sudski zastupala i oslobađala krivice. Bez obzira na sudsku odluku, na sceni se preispituju posledice partijarhalnog poimanja zakona, etike i prava, a postavlja se pitanje da li žena gubi spor već u trenutku podnošenja prijave.

Prima Facie – Unakrsno ispitivanje

Sudski proces je pričanje priča. Pravna istina je najvažnija istina. Advokati pričaju priču, a sudija bira u koju priču će da poveruje.

Tesa Ensler

Ovim rečima Tesa Ensler objašnjava svoj posao. Maša Dakić u svojoj protagonistkinji upisuje motive borbe protiv slučaja sa već ukalupljenim epilogom. 

Pre početka igranja, dočekuje nas na sceni uz autorsku muziku Adee Huumonen i pokretom Damjana Kecojevića. Ovi elementi će biti značajni za dalji tok predstave. Uz režisersku asistenciju Anje Suše, Dakić koristeći tri ključna punkta vlada scenom i vodi publiku kroz prostor: nije teško zamisliti da je začas u svojoj advokatskoj kancelariji, začas u autobusu ili u kući svoje majke, u sudnici ili u policijskoj stanici. Vodi nas kroz vreme: hronologoja priče teče ravnomerno do trenutka kada se sudi njenom zlostavljaču. Tada se hronologija premešta u haotičnu kojom se publici predstavlja viđenje događaja od strane žrtve – žrtva se seća samo silovanja i silovatelja, detalji joj nisu u pamćenju. Treća dimenzija kroz koju nas sprovodi je dimenzija likova: vodeći dijaloge i promenom uglova priče, stiče se osećaj da je na sceni prisutno mnogo više od jednog lika.

Tehnikom unakrsnog ispitivanja traži rupe u priči, traži dokaze protiv sebe i pokušava da ustanovi kako da spase svoj identitet od pada u ništavilo u koje ju je uvukao pravni sistem kome je posvetila ceo svoj život. U stanju beznađa i bunila, Tesa se seća događaja i glasno govori istinu u ime svih žena – onih što su bile u sudnici, ali i onih što će tek biti. Ona vodi svoju individualnu borbu na opštem sociološkom, pravnom, moralnom i etičkom planu. Autorski tim odbacuje pokušaj traganja za rešenjem i umesto toga nam iznosi priču tasa sukoba ličnog i profesionalnog. 

👉🏻 Prima Facie – Telesna ogoljenost

Zahtevan komad u trenucima protagonistkinjine patnje ostavlja svaku emociju izvođačice publici. Gledalište sluša i promišlja tekst, ali upija osećanja sa scene i recipročno vraća. Emocionalna komunikacija između publike i glumice podstiče ogoljavanje strahova, bola i proživljavanje zajedničke patnje. Pozorište postaje sudnica, scena mesto zločinja, telo i pokret dokazi, a gledalište porota koja prati slučaj protagonistkinje. Dvočasovni komad je ostao nedorečen, takav da svaka žrtva može sama da ispiše završne stranice, jer je svaka treća žena proživela neku vrstu seksualnog nasilja, a: kada pogledate levo; pogledate desno; videćete da to ipak i nije tako daleko.


Fotografije: Bitef Teatar/Prima Facie PROMO

Teodora Brkić
Teodora Brkić
Studentkinja novinarstva, radoholičarka i knjigoljubac. Ako ne znate gde je, naći ćete je u pozorištu.

Komentari

Leave a reply

Molimo Vas, unesite komentar
Please enter your name here

Preporučujemo

Seksizam prema ženama u TV kvizovima

Zavladao gruzijski „košmar“

Instagram

Jachim zoomira nedelju

Preporučujemo

Najnovije

GLEDAJ

Još