Đorđe Živadinović GRGUR: Prevelike ideje su pretenciozne, delujte na mikroplanu

ĐORĐE ŽIVADINOVIĆ GRGUR je glumac, plesač i jedan od osnivača Reflektor teatra. Igra u „Muškarčinama”, a igrao je i u predstavama „Crvena: samoubistvo nacije”, „Žudnja”, „Sumnjivo lice”, „Smrt fašizmu: o Ribarima i Slobodi” i drugim. Kada nije na sceni, u Reflektor teatru je angažovan iza scene. Radio je kao koreograf i autor scenskog pokreta u predstavama „Ćao svima”, „Devojčice” i „Mrzim pozorište”, a njegova prva režija „Kako sam stvarno / onda kad sam sama”, nastala je u koprodukciji Reflektor teatra, Krsmanca i Centra za biopolitičku edukaciju.

Pored Reflektor teatra, angažovan je u mnogim drugim nezavisnim, ali i institucionalnim pozorištima. Njegovo interesovanje za pokret i savremeni ples, bilo je polazna tačka rada na predstavi #Manifest 2.0: upoznao je reditelja i koreografa Filipa Petkovskog, iz Skoplja, i predložio da baš on bude prvi gostujući autor u Reflektor teatru.  Ostalo je – proces rada na predstavi, pa zato Đorđa pitamo o utiscima iz procesa.

Kako je bilo raditi na ovoj predstavi i kakva je bila tvoja saradnja sa Filipom Petkovskim, rediteljem ove predstave?

Proces još nije gotov – detaljnije i potpunije utiske bih mogao da podelim bar nekoliko dana nakon premijere, ali za sada moram da priznam da je Filip strpljiv i u dobroj meri asertivan autor sa veoma specifičnom estetskom orjentacijom. Takođe, sam proces je veoma izazovan i nov za sve nas u njemu, za mene ponajviše u interpersonalnim odnosima i u smislu fragmentarne dinamike proba koja u velikoj meri utiče na ono što vam spremamo 30. marta. Kad kažem „fragmentarna dinamika proba”  mislim na činjenicu da smo radili u etapama, od septembra do danas. Imali smo periode intenzivnih proba i periode odmora. Na neki volšeban način su se te dinamike sinhronizovale i donose nešto drugačije od svega što smo do sada radili u Reflektoru.

Predstava „Manifest 2.0″ temelji na tekstovima najpoznatijih umetničkih i društvenih manifesta. Takođe, u izbbenom izrazu, temelji se na fizičkom teatru i savremenom plesu. Tebi je ovakav izraz blizak…

Vrlo blizak! Savremeni ples i fizički teatar volim i bavim se njima, a takvog izaraza retko ima na scenama naših pozorišta. Nisam siguran zbog čega, da li se autori plaše ili ih ne zanima istraživanje u tom polju ili prosto još uvek nismo dovoljno senzibilisana i edukovana sredina, ali zaista je šteta što nema više takvih predstava. Posebno mi je bilo izazovno to da ostanem u dobroj meri čist i otvoren za nešto što mi je blisko, a novo, i pomalo strano u smislu Filipove metodologije. Ipak, smatram da smo sve te izazove u dobroj meri uspešno savladali i upotrebili ih kao oruđe za što različitije, kreativne i neočekivane pristupe manifestima kao vrlo specifičnim materijalima za rad u pozorištu.

Koje manifeste govoriš u ovoj predstavi i ima li u njima teza, rečenica ili tvrdnji koje su ti posebno zanimljive?

Moji su tekstovi „Dole ozbiljnost” arhitekte i urbaniste Bruna Tauta, „Sva savremena umetnost je lažna” umetnice Elejn Startevant i – moj najdraži: „Manifest komunističke partije“ Karla Marksa i Fridriha Engelsa. U njima ima mnogo teza koje su mi bliske, drage, ali i provokativne i podložne polemici; iz komunističkog manifesta zaista ne znam šta bih izdvojio, on je u velikoj meri i dalje tako sjajan i savremen, a najstariji je brat u grupi naših izabranih manifesta. To je sad već klasičan tekst kome se treba često vraćati, i koji će pomoći u razumevanju ideološkog konteksta u kome i danas živimo, a kod Bruna Tauta i Elejn Startevant bih izdvojio nešto ovako:

„Smrt vašim konceptima! Smrt svemu zagušljivom! Smrt svemu što se zove titula, dostojanstvo, autoritet! Dole sve ozbiljno! Obožavaoci sile moraju da pokleknu pred silom! U daljini blista naše sutra. Ura, tri puta ura za naše carstvo bez sile! Ura za transparentno, jasno! Ura za čistotu!🕶”, Bruno Taut

Sva aktuelna umetnost je lažna, ne zato što je kopija, simulakrum ili imitacija, već zato što joj nedostaje ključni pritisak snage, hrabrosti i strasti.”, Elene Startevant

Ova predstava postavlja pitanje da li je vreme umetničkih i društvenih manifesta prošlo. Koji je tvoj lični odgovor?

Ne znam odgovor na ovo pitanje. Čini mi se, ipak, da nije, i da nikad neće proći, jer će uvek biti onih koji će želeti da proglase neke svoje stavove, zaključke i ideje za značajne i s ciljem da se nešto desi, promeni ili bar mobiliše grupa ljudi koja slično misli i oseća, i možda zajedno može da radi i stvara. I to je u redu, s tim što nisam siguran kolika je danas realna globalna učinkovitost manifesta izuzev u kontekstu književne, poetske vrednosti koju mnogi od njih nose. Smatram da oni mogu najbolje da služe upravo manjim, ili nešto većim zajednicama istomišljenika koje će se tih teza pridžavati i sprovoditi ih neposredno u svom okruženju i tako, eventualno, postići mikro promene. Duboko više verujem da delovanje na mirko planu može dovesti do krupnijih promena. Prevelike ideje su danas pretenciozne i teško ostvarive, davimo se u moru socijalnih mreža i svih koncepata, ideja, mišljenja i sistema koje pršte sa svih strana. Svi će d’izginemo od teatralnih izjava apsolutno svake osobe koja nešto veoma bitno smatra.

Kada bi želeo da napišeš svoj Manifest, o čemu bi on govorio?

Odlična formulacija, pošto nisam siguran da bih želeo da pišem neke javne manifeste. Možda o momentalnom prestajanju preozbiljnog shvatanja svega i svih, posebno sebe. Od toliko ozbiljnosti, važnosti i, naposletku, briga – čovek može samo da nastrada. Mnogo mi je draže, recimo, pisanje poezije.


Predstava #Manifest 2.0 podržana je od strane projekta Kultura za demokratiju koga sprovode Vlada Švajcarske i Hartefakt fond. Takođe, predstava je finansirana uspomoć Evrposke unije i Goethe insttuta, u okviru programa #CultureMovesEurope.

Svoje ulaznice za prvu reprizu predstave, 4. aprila na Sceni Reflektor teatra, možete kupiti OVDE: https://tickets.rs/event/predstava_manifest_20_12139

Reflektor Teatar
Društveno angažovano pozorište zajednice Centra E8. #svetlimoumraku od 2012.

Komentari

Leave a reply

Molimo Vas, unesite komentar
Please enter your name here

Preporučujemo

Instagram

Jachim zoomira nedelju

Preporučujemo

Najnovije

GLEDAJ

Još