Omladinskih BRIGAda No9: Zašto mreže sebi pucaju u nogu?

U poslednjih nekoliko godina, mladi sve više pokušavaju da smanje korišćenje ili da se potpuno sklone sa društvenih mreža. Od sabredita poput r/nosurf, preko standardnih heštegova vezanih za produktivnost do termina poput digitalni detoks, čini se da je internet preplavljen načinima kako da se skloniš od istog.

Moglo bi se reći da je ova potreba pojačana dolaskom Tiktoka, koji je prešao igricu po načinu na koji zadržava korisnike što duže na svojoj platformi. Ubrzo su i druge kompanije prekopirale takav model dizajna, ne bi li svi ti korisnici bili i kod njih malo. Instagram ima Reels, Jutjub ima Shorts, pola mog Pinteresta trenutno se sastoji od videa sa Tiktoka i na ovaj ili onaj način, taj format se prelio gde god je stigao. Inovativnost je zato na ogromnoj pauzi.

Do trenutka kada sam obrisala svoj Tviter nalog, Mask je kod mene bio jedan od blokiranih korisnika. Ta funkcija je bila laka za upotrebu i sa zadovoljstvom sam je koristila. Međutim, u toku prethodne nedelje, Mask je obavestio javnost da će uskoro opcija blokiranja korisnika biti onemogućena, osim u slučaju privatnih poruka. Iste te nedelje, meni se glavna stranica Jutjuba promenila. Umesto preporučenih videa, glavna stranica je gotovo prazna, izuzev obaveštenja da uključim istoriju gledanih videa. Meni je to godinama isključeno i imala sam preporučene videe bez problema. Ova novina je verovatno više potez usmeren ka reklamama, nego boljem iskustvu korišćenja platforme.

Mnoge platforme postaju neupotrebljive. Neke od njih su uveliko postigle takav cilj. Ljudi se neretko, u trenucima kada stvari baš i ne idu kako treba, prisećaju se lepših dana. Nostalgija radi punom parom i tako, u prethodnih godinu dana se ponegde na internetu diskutovalo o setnim sećanjima na stariji dizajn društvenih mreža i interneta generalno. Stil poznatiji kao Frutiger Aero je jedan od tih nostalgičnih fenomena. Upečatljiv zbog futurističkog izgleda, zelenila i celokupno veselih boja, imao je cilj da približi korišćenje tadašnje nove tehnologije širokim masama. Frutiger Aero je to postizao pomoću skeumorfizma, odnosno principa dizajna koji primenjuje izgled stvari iz stvarnog sveta. Dobar primer ovakvog izgleda je Windows 7 pozadina (uz to je Windows pozadina livade vredna pomena).

Sećam se dana kada je Fejsbuk još uvek bio aktuelan, u godinama kada prva asocijacija na njega nije bila „mesto gde te rodbina blamira„. Iako tehnički nije bila prva društvena mreža, mnogima je bio prvi kutak interneta u kome su otvorili nalog. Meni je takav bio.

Između dalekih trenutaka života i danas, otprilike svaku društvenu mrežu sam (makar na kratko) koristila. Instagram, Tviter, Redit, Pinterest, Telegram… Da li se Tumblr računa? Tiktok još uvek nisam otvorila, iz delimičnog straha da bih tamo gubila previše vremena i da posle ne bih mogla da se skoncentrišem na druge stvari koje su meni važne. Kontam da ovo i nije neki odraz realnosti, ali opet ne bih da rizikujem. Svakako (još uvek) nemam osećaj kao da mnogo propuštam.

U erama korišćenja svake društvene mreže koju sam takla, mogla sam garantovati nekome da su mi korisne i da bih previše propuštala ukoliko bih se od neke figurativno oprostila. Toliko objava sam sačuvala, misleći da će biti korisne u budućnosti. Posle, kada je ta budućnost došla, vratila sam se tim objavama i shvatila sam da je većina njih bila beskorisna.

Mislim da sam sve to skupljala u nadi da ću biti produktivna, kako ne bih za džabe gubila vreme. Zamišljala sam sebe kao nekog ko treba biti takav, sa znanjem kako da koristi svoje vreme na pametnije načine. Uz to, možda deo mene se nada da time neću zaboraviti silne stvari koje sam gledala u svoje slobodno vreme jer ovako, kad bi me neko pitao šta sam recimo danas videla, možda bih se 2-3 objave setila. Do sutra.

Čovek mora biti iskren prema sebi zato što trenutno, kada koristimo neku platformu, govorimo da ćemo je smanjiti jer trošimo vreme, ili pak govorimo da i pratimo korisne stvari. Mnogi koriste taj argument, ali to nije razlog zbog čega ulazimo na ista mesta iz sata u sat. Nekad i jeste gubljenje vremena. U nekim trenucima ama baš ništa pametno se ne radi i to je okej. Niko ne mora da bude koristan u svakom trenutku svoga dana.

Da ne zalazim sad i u samu činjenicu da su mnoge platforme konstruisane tako da se korisnici što duže zadržavaju na istim kako bi gledali više reklama (Jutjub je neupotrebljiv bez ad blocker-a), sve u svemu ima i drugih faktora koji utiču na prosečnog čoveka. Društvene mreže danas i pre deset godina su dva različita fenomena. Današnja era i izgled društvenih mreža deluju sivo u odnosu na idealistične ideje koje su mladi konzumeri imali pre deset i kusur godina. Društvene mreže se gledaju kao nekakav vid bega ili utehe od svakodnevnice. Šta raditi onda kada uteha koju koristiš postaje neprijatna?

Algoritam je takav da neretko daje uvid i u sadržaj koji izaziva bes zato što je svaki vid interakcije dobar ukoliko korisnik nastavlja da koristi uslugu. Za mene lično, oličenje takvog mesta je bio Tviter. Sada kada posmatramo raspad elementarnih funkcija unutar te mreže u realnom vremenu, neminovno je pitati se gde sada? Da li preći na nešto slično, čekati nešto novo ili bataliti sve kompletno?

Trava nije zelenija na pašnjacima drugih kompanija, otud i potreba mnogih da se sklone sa određenih mesta koji su im do skoro bili deo rutine. Rekla bih da nije moguće bataliti sve. Moguće je smanjiti ili prekinuti korišćenje jedne aplikacije, ali potom se neretko vreme za jednu društvenu mrežu ne vraća nazad, već se popunjava drugom. Ukoliko bi se borba za pažnju gledala kao sučeljavanje između kompanija i korisnika, očigledno bi bilo ko gubi bitku. Ipak, postoje načini da se smanji vreme provedeno na društvenim mrežama, ali za tako nešto je potrebno vreme, kao i posvećenost.

Ne može se odgovoriti na pitanje toga kako će društvene mreže, a šire i internet, izgledati. Takav vid prognoza obično ima pesimističnu sliku narednih godina i uglavnom su predviđanja netačna. Ono što je zasigurno jeste nezadovoljstvo među mladima. Postoje fragmenti sećanja koji propovedaju o ušuškanim delovima interneta pomoću kojih se povezuješ sa prijateljima i ljudima sličnih tebi. Između tih fragmenata, pukotina i rupa, sada imaš reklame.

Naslovna fotografija: Iurii Laimin / Pexels

Komentari

Leave a reply

Molimo Vas, unesite komentar
Please enter your name here

Preporučujemo

Instagram

Jachim zoomira nedelju

Preporučujemo

Najnovije

GLEDAJ

Još