Šta sve prihvatamo kroz „Uslove korišćenja“?

U Moni Pajtonovom filmu „The Meaning of Life“ postoji skeč u kojem dva čoveka obučena u belo dolaze kod gospodina koji je rekao da će donirati svoje organe. U duhu klasičnog Monti Pajtona, oni su sada došli po njegovu jetru jer im je potrebna. Jadan čovek nije shvatio šta je potpisao jer se obično podrazumeva da osoba mora prvo da umre pre nego što uzmu organe.

U digitalnom svetu, kada se pretplaćujemo na razne usluge ili otvaramo naloge na različitim sajtovima, često nailazimo na stranicu sa „Uslovima korišćenja“ koju automatski štikliramo i nastavljamo dalje. Koliko ljudi zapravo pročita ovaj ugovor i na šta zaista pristajemo?


U oktobru 2023. godine, dr Kanokporn Tangsuan preminula je od teške alergijske reakcije. Dr Tangsuan je sa svojim suprugom Jeffrey Piccolo i svekrvom otišla u restoran u sklopu kompleksa Disney Springs, gde je naglasila da je alergična na određene proizvode. Radnici restorana su joj garantovali da ti alergeni neće biti prisutni u njenoj hrani. Nažalost, to nije bio slučaj i preminula je od jake alergijske reakcije.

Kako prenosi AP news, u tužbi se navodi da su Tangsuan, njen suprug i njegova majka odlučili da jedu u retoranu Raglan Road jer je na Diznijevoj veb stranici bilo navedeno da restoran nudi hranu bez alergena. Tužba tvrdi da je dr Tangsuan više puta napomenula konobaru da ima ozbiljnu alergiju na orašaste plodove i mlečne proizvode, i da je konobar garantovao da je hrana bez alergena.

Oko 45 minuta nakon što su završili večeru, dr Tangsuan je imala poteškoće sa disanjem dok je bila u kupovini, srušila se  preminula u bolnici, navodi se u tužbi. Jeffrey Piccolo je podneo tužbu za nepravednu smrt protiv restorana i kompanije Walt Disney zahtevajući suđenje pred porotom. Dizni je osporio slučaj na osnovu toga što je Piccolo bio pretplaćen na strimig servis Disney+ pre par godina.

Canva Stock Images

Pokušavajući da se ogradi, Dizni je u saopštenju izrazio saučešće porodici ali je naglasio da restoran, koji je takođe tužen, nije u njihovom vlasništvu niti pod upravom kompanije. Ipak, Dizni tvrdi da je Piccolo pristao da sve tužbe protiv kompanije reši van suda putem arbitraže kada se preplatio za jednomesečni probni period Disney+ 2019. godine, i da je tada pregledao sitna slova u sekciji „Uslovi korišćenja“.

Prva stranica Ugovora o preplati navodi velikim slovima da „svaki spor između vas i nas osim za sporove male vrednosti, podleže odricanju od grupne tužbe i mora da se reši individualnom obavezujućom arbitražom“„, napisala je kompanija u zahtevu za odbacivanje predmeta, prenosi AP news. Piccolov advokat tvrdi da je apsurdno verovati da se više od 150 miliona korisnika Disney+ odreklo svih prava da tuže kompaniju i njene filijale zauvek, posebno kad njihov slučaj nema nikakve veze sa striming servisom.


Zašto Dizni insistira na arbitraži?

Uzimajući u obzir da tužba iznosi 50.000 dolara, Dizni insistira na arbitraži kako bi izbegao nepredvidivost sudskog procesa, posebno kada su u pitanju porote koje mogu doneti odluke na osnovu emocija. Arbitražom kompanija smanjuje rizik od velikih novčanih odšteta, jer porote ponekad dodeljuju visoke iznose iz saosećanja prema tužitelju, što može premašiti vrednost same tužbe.

Takođe, arbitražne klauzule često sadrže odredbu koje sprečavaju grupne tužbe, što je još jedan način na koji kompanije poput Diznija smanjuju rizik od velikih pravnih obaveza. Na ovaj način, kompanija može izbeći suočavanje sa više tužilaca istovremeno, što bi u suprotnom moglo rezultovati velikim troškovima i potencijalno dugotrajnim pravnim bitkama.

Pored toga, arbitražni procesi su obično poverljivi, što kompaniji omogućava da zaštiti svoj ugled i izbegne negativnu pažnju javnosti. U slučaju sudskog procesa, informacije o slučaju, uključujući neprijatne ili štetne detalje, postaju dostupne javnosti, što može naneti štetu imidžu kompanije. Arbitražom se takvi scenariji izbegavaju, jer su rezultati i tok arbitraže obično tajni.


Međutim, postavlja se pitanje koliko su fer takvi ugovori kao što su „Uslovi korišćenja“, gde jedna strana postavlja uslove, dok druga strana nema mogućnost pregovora. U ovakvim situacijama, korisnici mogu biti primorani da prihvate uslove koji postavlja kompanija, čime se dodatno smanjuje njihova mogućnost da pravedno reše sporove.

Komentari

Leave a reply

Molimo Vas, unesite komentar
Please enter your name here

Preporučujemo

Instagram

Jachim zoomira nedelju

Preporučujemo

Najnovije

GLEDAJ

Još