Temu menstruacije nastavljamo kroz priču o odnosu koji prema njoj ima sistema obrazovanja u Srbiji. Slede citati iz kniga iz kojih osnovci i srednjoškolci u Srbiji uče o menstruaciji. U sedmom razredu, prvi put se govori o tome, dok kasnije, u zavisnosti od usmerenja u srednjoj školi deca dobijaju ili ne, priliku da se detaljnije posvete ovoj, veoma važnoj temi u životu svake žene. Razgovarajući sa učenicama jedne gimnazije otkrili smo koji to važni segmenti priče o menstruaciji nedostaju u udžbenicima.
„U periodu puberteta započinje sazrevanje jajvih ćelija kod devojčica i pojava menstruacije.”, jedina je rečenica u kojoj se menstruacija spominje u udžbeniku „Biologija 7” izdavača „BIGZ”.
„Menstruacija je period cikličnog krvarenja iz materice koje nastaje kao posledica ljuštenja sluzokože materice” , navodi se u udžbeniku za osmi razred osnovne škole, izdavača „Novi Logos“,
„Ovulacija je oslobađanje jajne ćelije iz jajnika prskanjem folikula”, stoji u istom udžbeniku.
„Mesečni ciklus sazrevanja folikula i jajne ćelije se kod životinja naziva estrusni ciklus, a kod žena menstrualni ciklus.”, navodi se u udžbeniku “Biologija za III razred gimnazije opšteg smera”, izdavača „Zavod za udžbenike”.
„Interval između dveju uzastopnih menstruacija različit je kod raznih žena, ali kod najvećeg broja on iznosi oko 28 dana. Smatra se normalnim ako taj interval nije kraći od 24, niti duži od 32 dana. Menstrualno krvarenje obično traje od 3 do 5 dana, ali može biti kraće ili duže. U toku svake menstruacije žena izgubi 50-100 ccm krvi. Krvarenje može biti i obilnije, a ređe je oskudnije. Po pravilu menstrualna krvarenja su bezbolna, a samo retko mogu biti praćena slabijim ili jačim bolovima”, stoji u knjizi „Anatomija i fiziologija za 1. razred medicinske i zubotehničke škole”, izdavača „Zavod za udžbenike”.
U udžbeniku za četvrti razred srednje medicinske škole, „Ginekologija i akušerstvo sa negom” istog izdavača navodi se:
„Kod velikog broja devojčica posle prvog uspostavljaju se u pravilnim vremenskim razmacima dalja menstrualna krvarenja. Kod manjeg broja devojčica dešava se, međutim, da su krvarenja posle prve menstruacije dosta neuredna i po ritmu javljanja i nejednaka po količini izgubljene krvi i trajanju, što je posledica nedovoljno sinhronizovanog dejstva pojedinih faktora koji utiču na uspostavljanje redovnih menstruacija na početku puberteta. Međutim, uskoro se spontano uspostavlja ravnoteža hormonskih zbivanja u organizmu devojčice, pa se menstrulna funkcija normalizuje posle nekoliko meseci ili u toku prvih godina po pojavi prve menstruacije.”
O tome koliko im je bilo korisno ono što su imale prilike da uče iz udžbenika u osnovnoj i srednjoj školi i šta misle da je preskočeno u knjigama, a što bi njima i njihovim vršnjakinjama bilo važno da znajupitala sam Srnu (15), Mariju (17), Martinu (17) i Anju (18).
Srna kaže da bi ova tema trebala ranije da se uvede u školski program.
„Ima premalo informacija o tome u periodu osnovne škole, kada to tek počinje da se događa. Mislim da im tada najviše i treba, jer sigurno postoje neke devojčice koje nemaju sa kim da razgovaraju o tome, koje ne znaju ništa o tome i kada im se to desi onda im se dešava da ne znaju šta da rade, kome da se obrate.“
Ona kaže da se nastavnici ponašaju kao da samo žele da se reše te lekcije.
„Mislim da bi trebalo da se govori o tome kako se devojčice u početku osećaju, to je sve za njih novo mislim da je to baš važno“, dodaje Srna.
Marija i Martina su stekle utisak da je menstruacija objašnjena kao nešto potpuno nebitno, formalno, kao sitnica koja se “usput” spominje, ali i kao nešto što je sramota i čega treba da nas je stid, što bi, prema njihovom mišljenju trebalo da bude potpuno drugačije. Mariji su glavni izvor informacija bile starije sestre, Martini je mama objasnila sve u vezi menstruacije.
„Ništa mi nije pomoglo ono što sam do tada učila u školi. Znala sam samo da će se to desiti i na biološkom nivou šta se dešava, a sve ostalo mi je mama objasnila. Preko interneta sam kasnije učila o tome“, kaže Martina. „Baš je površno, nisam, na primer znala da to uopšte može da utiče na promene raspoloženja, dok mi se to nije desilo“, kaže i sve moje sagovornice se slažu da je to veoma važan segment ove priče, koji je potpuno preskočen.
„Da ja pišem udžbenike bilo bi jasnije za sve nas, za konkretne osobe, ne samo puste definicije, nego prilagođenije da deca mogu da razumeju šta se dešava u organizmu u tom trenutku“, kaže Anja i dodaje da je veoma važno da se govori o higijeni o kojoj je potrebno posebno voditi brigu u periodu ciklusa.