Novi automobil kao misaona imenica u Srbiji

Prema podacima Evropskog udruženja proizvođača automobila (ACEA) objavljen 10.05.2024. godine, Grčka ima najstariji vozni park u Evropskoj uniji, sa prosečnom starošću automobila od 17,3 godina, dok Estonija sledi sa prosekom od 16,6 godina. S druge strane, Luksemburg i Danska imaju najmlađe vozne parkove, sa prosečnom starošću automobila od 7,9 i 8,9 godina.

Prema najnovijim podacima sa sajta polovniautomobili.com, prosečna starost automobila u Srbiji iznosila je 17,34 godine u 2022. godini. S obzirom na trend rasta prosečne starosti vozila iz godine u godinu, može se pretpostaviti da je prosečna starost automobila danas možda dostigla 18 godina. U poređenju sa državama u regionu, prosečne starosti vozila su sledeće: Slovenija 11,2 godine, Hrvatska 13,3 godine, Mađarska 14,6 godina, Rumunija 14,9 godina i Grčka 17,3 godine.

Pexels/Kelly

Ako bismo želeli da uzmemo novi auto, na primer Škoda Octavia koja je najprodavaniji auto u Srbiji poslednjih godinu dana, čija cena iznosi 23.904 evra, potrebno je ispuniti određene uslove. Postoje dva načina za kupovinu automobila: auto kredit ili finansijski lizing.

Ukoliko se opredelimo za auto kredit, potrebno je stalno zaposlenje jer stabilni prihodi govore bankama da smo sposobni da otplatimo kredit na vreme. Takođe, potrebno je imati učešće, koje kod auto kredita u evrima iznosi uglavnom 30%, što znači da za Škodu Octavia treba imati 7.717 evra. Visina zarade je odlučujući faktor za odobravanje kredita. Osobe koje su prijavljene na minimalac i ostatak plate primaju „na ruke“ automatski otpadaju jer banke uzimaju u obzir samo zvanična primanja.

Pexel/Emrah Ayvali

Da bismo uzeli kredit za automobil u vrednosti od 23.904 evra, potrebno je prvo imati 7.717 evra za učešće. Ovo predstavlja značajan finansijski teret za mnoge građane Srbije. Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, prosečna neto zarada u februaru je iznosila 94.125 dok je medijana neto zarade iznosila 72.956. Ovo znači da polovina zaposlenih u Srbiji zarađuje manje od medijane zarade, što dodatno otežava mogućnost uštede za učešće.

Dodatni problem je stalno zaposlenje i porast sive ekonomije u Srbiji. Poslodavci često izbegavaju ugovore na neodređeno, a mnogi radnici imaju druge vrste ugovora koje obeshrabruju banke da odobre kredit. Praksa prijavljivanja radnika na minimalac, dok ostatak plate isplaćuju „na ruke“, znači da banke imaju uvid samo u zvanična primanja, što dodatno otežava dobijanje kredita.

Pexels/Life of Pix

Kada je u pitanju lizing, kompanija ustupa automobil na korišćenje, uz određenu naknadu pod specifičnim okolnostima. Konkretno kod finansijskog lizinga, vlasnik vozila postajemo nakon isplate poslednje rate, bez dodatnih taksi za prenos vlasništva. Tokom trajanja lizinga, vlasnik auta je lizing kuća a korisnik smo mi. Ukoliko bismo želeli da izađemo iz države sa ovim automobilom morali bismo da izvadimo žuti karton – ovlašćenje za upravljanje tuđim vozilom u inostranstvu. Iako nismo odmah vlasnik vozila, potrebno je učešće od 20%, što za odabrani automobil iznosi 4.780 evra. Pored učešća, potrebno je platiti troškove odobrenja i izveštaj Kreditnog biroa. Uslovi za lizing je sličan kao i za auto kredit.

Nedostatak stabilnih i visokih primanja, nepovoljni uslovi kreditiranja, kao i visoke cene novih automobila, sve zajedno doprinose tome da je za mnoge građane Srbije kupovina novog automobila izuzetno težak poduhvat. Kao rezultat, mnogi građani su prinuđeni da se odluče za kupovinu polovnih vozila, što dodatno povećava prosečnu starost voznog parka u zemlji.

Komentari

Leave a reply

Molimo Vas, unesite komentar
Please enter your name here

Preporučujemo

Instagram

Jachim zoomira nedelju

Preporučujemo

Najnovije

GLEDAJ

Još