Potražnja za održivom modom raste kako globalno, tako i u Srbiji. Brza moda, koja često narušava ljudska prava i ekosistem, postala je karakteristična za kasni kapitalizam. O tome su za Zoomer razgovarale Nataša Niškanović i Katarina Ejdus osnivačice Festivala Drugačije Mode. Nataša je diplomirana novinarska, ekonomistkinja i inžinjer menadžemnta ali se bavi komunikacijama, preciznije drži obuke kako kreirati uspešne društveno angažovane kampanje i koosnivačica udruženja Nitna. Katarina je osnivačica socijalnog preduzeća i malog modnog brenda Women on the Way koji zapošljava žene i izbeglica koje su utočište našle u Srbiji. U junu 2022. godini zajedno su pokrenule Festival Drugačije Mode.
Kako ste došle na ideju za festival?
„Zapravo, Nataša i ja smo bile zajedno na jednom programu koje se bavilo osnaživanjem mladih koji se bave socijalnim preduzetništvom. Na tom programu smo shvatile da iako smo negde prirodno bile kao konkurencija, zapravo smo shvatile da uopšte nismo konkurencije, nego smo potpuno kompatibilni i u sinergiji. Obe se bavimo održivošću u modnoj industriji i da nam je važno da se taj narativ o održivoj modi plasira i razvije u Srbiji.“, objašnjava nam Katarina.
„Onda smo zajedno odlučile da apliciramo na jedan projekat jer prosto neprofitne udruženja se projekto finansiraju. To je bio jedini način koji smo i tada znale da možemo da isfinansiramo našu ideju. Aplicirali smo na projekat fondacije Jelene Šantić, nacionalna koalicija za decentralizaciju na platformi promeni.rs, sa idejom inicijativom kulturne raznolikost u održivoj modi.“, nastavlja Nataša,
„Naša ideja je bila da mapiramo brendove, inicijative i žene širom Srbije koje se bave modom na drugačiji način. Sastavili smo nekoliko kriterijuma koje treba da ispune i minimum jedan od njih da bi smo mi njih dubinski intervjuisale, mapirale njihove potrebe. Zatim napravili prvi događaj koji je bio pilot projekat Market drugačije mode, prošle godine u martu. Tako smo shvatile zapravo koliko ima sjajnih žene širom Srbije koja se bave modom na drugačiji način, održivi način, sporom modom, promovišu kulturno nasleđe, tradicionalne zanate i sve to da bi kreirale komade odeće koji mogu da se nose u 21. veku. Vrlo su kvalitetno izrađeni od prirodnih materijala i koji će da traju da se prenose sa generacije na generaciju. Tako da smo upoznali tada njih 13, napravile smo taj prvi događaj u martu 2023. godine. Ponete uspehom tog događaja, pošto su žene bile oduševljene, mediji su se jako ukačili na temu, posetioci. Svi su želeli ponovno to da se desi, onda smo mi sele sa svojim timom i dogovorile kako to treba da izgleda ove godine.“
Kako je prošlo ove godine?
„Ove godine fenomenalno, zaista van svih naših očekivanja. Imali smo preko 500 posetilaca i posetiteljki, imali smo 20 brendova, inicijativa drugačije mode, zapravo 19 kreatorki i jednog kreatora. Ponete tom dobrom energijom od prošle godine, ove godine smo je još više i uvećale kroz festival i zaista ljudi koji su došli su bili potpuno fascinirani dobrom energijom koje je festival zapravo plasirao ovde u Dorćol Placu.“, saopštava nam Katarina.
„Mislim da smo zaista uradile pravu stvar, zato što smo shvatila da postoji potreba zajednice, da se o tome priča, da se plasiraju manje dostupni brendovi, inicijative koje uglavnom vode žene i da je zapravo beogradska publika fantastično reagovala.“ Dodaje Nataša, „Festival drugačije mode nije samo to jedan događaj tokom godine, nego da mi pokrenemo platformu koja pomaže, zapravo pruža podršku ženama koje se bave održivom modom, odnosno modom na drugačiji način, kroz našu Instagram stranicu, @festivaldrugacijemode. Imali smo obuke za njih, imaćemo ponovo, u planu su nove obuke, ako im trebaju neke informacije im mi pružimo. Kroz platformu, odnosno kroz Instagram stranicu, naš YouTube kanal, Tik Tok kanal i sajt, zapravo promovišemo održivu modu.“
Koje radionice ste do sada imali?
„Prošle godine kad smo sa njima radili istraživanje, oni su rekli da im je promocija jedan od problema, odnosno izazova, jer uglavnom ti inicijative i brendove vode žene same.“, objašnjava nam Nataša, „Nemaju tim, nemaju resursa, nemaju vremena na raspolaganju da se time bave. Druge potrebe su bile, na primer, za one koje se time bavi s hobija, kako se registrovati ili gde mogu da dobiju neka sredstva da zaposle još nekoga, da razviju svoj biznis. Tako da mi pružamo sve te informacije, a ova obuka konkretno jesenas se odnosila na digitalni marketing.“
Koje kriterijume moraju da popune da bi bile na festivalu?
„Da li imaju kulturno nasleđe u svom dizajnu, da li koriste tradicionalne tehnike ophođenja prema materijalu i tkanini, da li same proizvode svoju tkaninu, da li je to apciklaža, odnosno da li prenamenjuju tkaninu koja bi inače završela na otpadu, pa one prave nove komade. Da li je to brend koji zapošljava marginalne grupe. Suštinski to su neki kriterijumi kojima se mi jedinim vodimo i po našim vrednostima što su feminizam, solidarnost, sloboda, ravnopravnost. Kulturna srpska ravnopravnost. To su jedini kriterijumi, da je to jedino što mi znamo o njima i to je nama sasvim dovoljno.“, kaže nam Nataša.
Kakva je bila atmosfera na festivalu?
Sa osmehom nam odgovara Nataša, „Baš sam danas odgovarala Dunji iz brenda Dress Natural na mail, jer nam je ona rekla da je bilo pre-emotivno i da je bila jedna porodična, topla atmosfera na samom događaju. Ne u smislu porodična kao tradicionalna porodica, nego da smo mi napravili tu energiju, ceo tim i one zajedno s nama koje su došle tu, koje smo okupile, da se svi prijatno osećaju. Ako imaš malo dete, neko ti uskoči da pričuva dok si ti sa mušterijama. Ako si došla iz nekog drugog mesta, znamo da je još neka žena došla s tobom iz tog mesta, onda da se spojite, pa da prevoze lakše, podelite. Znači, te sitne znaci brige i pažnje su se zaista videli kroz festival i mi zaista okupljamo žene koje to isto rade. Samo multipliciramo te sitne akcije, vrednosti i dalje.“
Kakvi su utisci samih preduzetnica?
„Konstantno su ponavljale kako su bile na događaju po prvi put gde je bila fenomenalna pozitivna energija gde je sve funkcionisalo bez greške i da su se one osećale kao ljudi, tj. žene. Saslušane i primljene u jedan prijateljski zagrljaj, tako da mislim da je ta pozitivna energija zapravo toliko puta se ponovila i u tim odgovorima i razgovorima da je to u stvari ono što je definitivno sastojak festivala.“, saopštava nam Katarina.
Dodaje Nataša, „Svi su sve vreme govorili „Bože što je lepa energija, što je lepa energija“. Stvorio se ne samo safe space nego je sve bilo bez nekog pritiska i opterećenja jer ovde su stvarno ljudi dolazili, kružili razgovarali se ženama. Ne samo da su se žene lepo osećale nego i posetioci. Ono što je nama bio kompliment izuzetno, kao organizatorkama, je da su nam rekli da sve teče tako kao kao da se sve samo spontano desilo a iza toga postoje 9 meseci pripreme. To je nama stvarno bio kompliment da nismo predali nikakvu vrstu pritiska organizacionog i logističkog ni na koga. Svi su hvalili volonterke. Jedna zajednica, naročito neprofitna, kao što je festival drugačije mode ne može da opstane bez podrške raznih aktera: naših sponzora, organizacija s kojima sarađujemo, partnera, prijatelja, rodbine i u krajnjem slučaju i devojaka koje su svoje slobodno vreme odlučile da stave na raspolaganju ovoj ideji i misiji.“
Da li su procvetali brendovi posle festivala?
„To je bila situacija posle ovog, definitivno. Dosta žena kad se bavi preduzetništvom, pogotovo preduzetništvo u održivoj modi, dosta su nekako na nesigurnim nogama. Da li žela da ide u tom pravcu, da li se isplati to? Vole time da se bave, ali s druge strane oduzima mnogo vremena i resursa, imaju i svoje porodice, druge poslovne obaveze i tako dalje. Zapravo nekoliko njih nam je reklo, „Nisam sigurna da li je to to“. Sad posle festivala su shvatile, kroz veliki broj posetilaca, razgovore sa njima i ostale žene i negde tu kroz našu grupu podrške, da zapravo to je to čime žele da se bave, žele da nastave. Nekoliko žena su se javile sa istim impresijama, da zapravo oni su sad sigurni da žele da nastave da se bave.“, objašnjava nam Katarina.
Šta biste želele da poručite svima koji žele da proizvode održivu modu?
„Da nam se jave. Smatram da održiva moda, će tek da dobije svoj spotlight i zapravo će tek u narednim godinama da se vidi njena vrednost, njena autentičnost. Kako se naša scena bude otvarala ka većim tržištima tako će ustvari ti brendovi dobijati maha. Ovo je oblast koja će sve više i više zaživeti. To nisu sad samo autentični kreatori koji izlažu na nedeljama mode i imaju skupe komade, ovo su žene koje autentično same rade i mislim da će one dobiti svoj prostor u godinama koje dolaze. Ne treba da postoji strah bavljenja održivom i drugačijim modom, ona je deo zajednice koje mi stvaramo. Ona je definitivno budućnost, ova planeta neće opstati bez te vrste održivosti i ophođenja prema životnoj sredini i društvu.“, saopštavaju nam osnivačice Festivala Drugačije mode.