Zašto mlade studentkinje dramaturgije misle da je film Promising Young Woman tako loš?

U filmskoj industriji, nažalost, retke su žene iza kamera. Rediteljke, dramaturškinje, producentkinje – ovim zanimanjima dominiraju muškarci. Međutim, film Promising Young Woman pogađa sva tri polja, i to jednom ženom, čije je ime Emerald Fenel. Ona se usudila da u svom prvom dugometražnom filmu obradi veoma aktuelnu, ali i tešku temu silovanja i njegovih posledica. Kroz #MeToo narativ, ovaj film prikazuje borbu devojke da osveti svoju prijateljicu, koja je bila žrtva silovanja. Spojler – neuspešno.

Kad smo već kod spojlera: u ovom tekstu će ih biti.

Nego, da krenemo od početka. Promising Young Woman premijerno je prikazan na Sundance filmskom festivalu krajem prošle godine. Kritičari, ali i gledaoci, su mu davali pretežno pozitivne ocene, hvaleći Fenel kao ženu rediteljku i scenaristkinju. To, ipak, nikako ne povlači automatski za sobom da je film dobar.

Evo o čemu se zapravo radi u filmu. Poruka priče: muškarci će uvek biti govna. Ili, još bolje: umri da bi se osvetila.

Priznaću, film počinje interesantno. Glavna junakinja, Kesi, pravi se da je pijana u klubovima kako bi privukla pažnju muškaraca koji žele da je iskoriste. Međutim, ispostavlja se da je Kesi potpuno trezna, i radi to namerno kako bi uhvatila predatore. Istina, ona ni na koji način ne kažnjava ili ucenjuje ove muškarce, ili da u prvih pet minuta zamalo dolazi do scene zlostavljanja. Ako uspemo to da zanemarimo, možemo reći da je ovaj početak okej. Ni dobar, nikako odličan, već okej.

Od onda sve kreće nizbrdo, i to možemo predstaviti u sledećim tačkama:

  • Kesi nema nijednu osobinu osim želje da se osveti za smrt njene drugarice (za šta saznajemo, blagovremeno, na polovini filma). Pljuje u kafu prijatelju, lomi šoferšajbnu liku na raskrsnici bez ikakvog razloga. Sveti se dekanki fakulteta upletenoj u situaciju tako što kidnapuje njenu ćerku. Međutim, to sve može da se zanemari jer Kesi hoće da se osveti za smrt svoje drugarice i zato je super lik, zar ne?
  • Doslednost u priči – ovom filmu nepoznat pojam. Na momente deluje da je njegova suština samo ukomponovan niz kadrova i scena, koje nemaju mnogo povezanosti jedne sa drugim. To ostavlja utisak prevelike želje da se opiše glavna junakinja, ali ono što je problem jeste što fali upravo njihova međusobna vezanost.
  • Svi muškarci su govna – kao što rekoh, ovo ispade poenta celog filma. Da stvari budu još gore, osim čina na kraju, glavna junakinja ne preduzima ništa po tom pitanju. Bez ucene, bez napada, nego samo „hej, silovanje nije u redu, ne smeš to da radiš“. Film takođe zaboravlja da postoji i silovanje muškaraca (naravno, ređe nego žena) kako bi njegov pokušaj poente bio jači.
  • Cela romansa sa Rajanom, koja je potpuno besmislena. Kesi skoro da zaboravlja šta se desilo njenoj drugarici, jer je toliko očarana bivšim kolegom sa klase. Naravno, otkrićemo da je Rajan bio prisutan tokom Nininog zlostavljanja, što će Kesi biti deus-ex machina pomoć da sazna gde će se održati žurka na kojoj će sprovesti u delo svoju osvetu.
  • Epilog prikazuje muškarce kako dobijaju svoju kaznu i Kesi, koja im se osvetila. Tako što je umrla. Tako što je postala još jedna žrtva silovanja. Kapirate problem?

Ono što je upadljivo najveći problem filma jeste obrada tako teške teme. Za početak, glavna junakinja je žena koja nije bila napadnuta bilo na koji način, već je drugarica žrtve. Dakle, film o slučaju silovanja iz pogrešne perspektive, gde je žrtva samo deo dramske radnje. Zatim, klin se klinom izbija, ili u ovom slučaju – nasilje se rešava tako što dolazi do još više nasilja. Na kraju, Kesi se uzda u sistem da će pravno kazniti silovatelja i saučesnike. Da podsetimo, isti sistem koji je doveo da smrti/samoubistva njene najbolje drugarice.

Možda je previše rano baviti se tematikom silovanja u filmovima, a da to ispadne dobro. Istina, društvo je značajno napredovalo u poslednjih par godina, ali daleko smo od cilja. Žene, devojke i devojčice se i dalje kritikuju zbog onoga što nose, mesta na kom nalaze ili načina na koji pričaju. Dečaci će ostati dečaci i slične ideje dominiraju društvom.

Zato je važno baviti se ovom temom, i baviti se njome na pravi način. Prikazati žrtve kao zaista žrtve, ali im pružiti podršku i uverenje da nisu one krive za to što im se desilo. Postaviti priču u kojoj se prikladno govori o osveti, i kako ona zapravo može da funkcioniše.

Kada je sve ovo rečeno, mislim da je važno pogledati ovaj film. Ne zato što je dobar, daleko od toga, već baš zato što ne valja. Na lošim primerima se najbolje uči, a iz Promising Young Woman možemo da vidimo na koji način ne bi trebalo da se bavi tako ozbiljnom temom kao što je silovanje.

Autorke teksta: Vanja Šević i Sofija Dimitrijević

Kontakti za dobijanje pomoći i prijavu nasilja:

AUTONOMNI ŽENSKI CENTAR
0800/100-007; zene.savet@azc.org.rs, pravnapomoc@azc.org.rs

*na sajtu Autunomnog ženskog centra objavljena je baza besplatnih usluga za žene sa iskustvom nasilja i druge građanke i građane

VIKTIMOLOŠKO DRUŠTVO SRBIJE
065/548-6421 ; vdsrbija@gmail.com

ASTRA
011/785-0000 ; SOS@ASTRA.RS

ATINA
061/63-84-071 ; office@atina.org.rs

ROMSKI CENTAR DAJE
060/131-83-55 ; romadae@yahoo.com

Zoomer
Zoomerhttp://www.zoomer.rs
ZOOMER. Priča nove generacije.

Komentari

Leave a reply

Molimo Vas, unesite komentar
Please enter your name here

Preporučujemo

Instagram

Jachim zoomira nedelju

Preporučujemo

Najnovije

GLEDAJ

Još