Jović: Boško Obradović je mim sa razlogom

Broj stranaka koje su se kandidovale za ovogodišnje izbore je veliki, broj političkih poruka još je veći… zato sa nama o ovim izborima i porukama razgovara docent sa Fakulteta političkih nauka, Nikola Jović.

Imali smo mnogo izbornih kampanja, mnogo izbornih slogana za ove izbore. Možeš li nam reći kako komentarišeš slogan Srpske napredne stranke „Mir. Stabilnost. Vučić” na banerima, dok su na njihovim video materijalima slogani poput „Jedina granica su naši snovi”, „Dela govore” ali i slogan koalicije Ujedinjene Srbije „Promena iz korena”?

Ima mnogo više slogana nego izbornih lista, što s jedne strane ima smisla kada hoćete da uhvatite više biračkog tela, s druge govori malo o nedisciplini poruka. Ako poredimo te dve strategije, kod SNS-a vidi se jedna struktura te poruke – to je poruka koja govori o onome na čemu je nastala ta stranka. To je to idemo napred. Ona komunicira ono što oni znaju da žele njihovi birači.

Postoji li neka novina u načinu na koji SNS komunicira sa svojim biračima?

Novina koja se tiče izbornog komuniciranja u SNS-u jeste prilagođavanje kontekstu koje je opisano ratom u Ukrajini. Tu vidimo kako se promenio komunikacioni obrazac. Da se fokus stavlja na stabilnost i na mir kao preduslov za napredak. To mi se čini da nije bilo u planu, ali je to prilagođavanje urađeno dosta dobro.

Kada je u pitanju opozicija, kakva je tu situacija? Da li imaju bolju strukturu poruka ili ne?

Tu je disciplina poruka malo lošija. Ima više slogana „Ujedinjeni za pobedu Srbije”, „Ujedinjeni za Beograd”… Previše poruka sa premalo nekog emotivnog i vrednosnog atačmenta. „Beograd te zove”, „Naš Ponoš” – tu nema komunikacije šta nudimo, šta su vrednosti iza kojih možete da stanete i vi i mi zajedno, tako da mi se ta disciplina čini manje logičnom i produktivnom ka biračima.

Svi vidimo da ima previše slogana, može li sad taj broj slogana da dovede birače u zabunu da kad izađu na glasanje ne mogu da se sete koji je čiji slogan i ko je osoba pod kojim sloganom?

S obzirom na desetogodišnje prisustvo u medijima i komunikaciju koja je svuda oko Srpske napredne stranke, mislim da oni neće doći u nedoumicu šta, za koga i koji je to redni broj – mislim da je to kod njih struktuirano tako da oni posle deset godina svakodnevnog pojavljivanja u svim tipovima medija nemaju problem.

Da li je zbog te vidljivosti SNS-a u svim medijima, na svim frekvencijama, opozicija u problemu?

Opozicije nije bila tako vidljiva deset godina. Odjedanput imate više slogana, pa ne znate da li je „Naš Ponoš” deo te opozicije ili Vladeta Janković sa „Beograd te zove”. Smatram da bi tu bilo produktivnije da se išlo sa jednim narativom koji bi imao neku vrednosnu, emotivnu komponentu. Slogan „Promena iz korena” ima smisla. Mislim da je to nešto što gađa birače opozicije, s tim što meni šlajfuje zato što – nit’ se rimuje nit’ se ne rimuje.

„Moramo” to rešava prilično dobro. Iako to možda nije najsjajniji slogan sa psiholingvističke strane – ne moram ja ništa, ne moram – to je nešto kako ljudi kažu da moramo. Ali to je jasan narativ. Tu ne može niko da pogreši.

Pomažu li slogani samoj izlaznosti na izbore?

Svaki narativ mora da pokreće neku vrstu vrednosti. Generalno slogani ne mogu da pobede izbore, mogu samo da objasne malo bolje i da povežu birače sa brendom partije, trebalo bi da se svi drže pravila komunikacije koja bi im donela nešto.

U poslednje vreme, Boško Obradović je postao mim na društvenim mrežama, pogotovu sad sa poslednjim video materijalom koji je izbačen. Kako to utiče na ishod glasanja?

Boško je mim zato što ima neki razlog za to. Ljudi su prethodnih godina navikli da Dveri komuniciraju na jednom ekstremu, a to je dosta mračno i negativno. Sad su otišli na drugi kraj. Neki štapić, kao neki Deda Mraz koji će doći 3. aprila i doneti neke promene. Ovako pozitivne strane koje nismo navikli od Dveri. Kada komunicirate s jednog kraja pa idete na drugi, to je plodno tlo da iz toga proizilaze mimovi.

Foto: Twitter / @tamarica9

U kojoj meri emocije, koje se kampanje trude da izazovu kod birača, utiču na ishod izbora?

Kada razmišljaš o tome da treba da preneš neku poruku – razmišljaš o ljudima koji to prate. To su građani koji su zaposleni, imaju jako malo slobodnog vremena zbog brige oko osnovnih životnih procesa i preživljavanja. Ti razmišljaš o tome kako se oni informišu.

Da li čitaju pamflet od 30 strana, naravno da ne. Ljudi se vrlo površno informišu jer nemaju vremena, informišu se dok nešto rade. Vi možete u tom periodu da ih privučete emocijama, vrednostima. To je nešto što je definitivno neophodno – opismenjavanje naših partija u smislu da razumeju da su slogani na neki način generički.

Šta je pogrešno u komunikaciji stranaka kod nas?

Posmatrati genaralno komunikaciju stranaka bez razumevanja njihove ciljne grupe je pogrešno. Komunikacija prema biračima u Srbiji treba da se gleda prema strukturama i razlikama koje su sociodemografske i kulturološke. Znamo da postoji razlika iz kakve porodice dolaziš. Da li je tu jaka figura oca ili je to demokratska porodica. Shodno tome će vam prijati pre da nešto čujete. Imamo tendenciju da idemo ka onome što nam je poznato. Pogotovu kad nemamo mnogo vremena u životu pored svih drugih stvari.

Šta je važno za samu komunikaciju?

Za komunikaciju je važno da razumete ciljnu grupu. Kada razumete ciljnu grupu onda razumete šta njima prija i kako komunicirate. Koliko to naše stranke rade, nisam siguran. Poenta svega je da slogani imaju nit koja drži sve zajedno i daje neki osećaj.

Iako je prošlo par dana, moram da pitam ovo jer ste okruženi studentima. Šta mislite o izjavi voditeljke koja je rekla da su studenti spremni na sve za 1000 dinara?

Komentar „novinarke” doživljavam više kao odraz u ogledalu, a ne kao vrednosnu procenu studenata. Polazeći od sebe, verovatno je mislila da je svačije mišljenje na prodaju. Svakako, za dalje lično i profesionalno usavršavanje bih joj preporučio studije novinarstva na Fakultetu političkih nauka. 

Naslovna fotografija: N1/ printscreen

Komentari

Leave a reply

Molimo Vas, unesite komentar
Please enter your name here

Preporučujemo

YANXovanje utorkom 18: KOLARIĆU PANIĆU

Kako mi sami sebe znamo da ujebemo i zapletemo, to niko ne ume. I to je apsolutna činjenica. Da, mi sami sebe....

Jachim Zoomira nedelju 073

Nekrofilija u medijima postoji i zbog vas.

Šta te čeka na Pravoslavnem bogoslovskem fakultetu, vol. I

Bliži ti se kraj srednje čkole, a ne znaš šta bi d'upišeš? Dosadno ti u životu i 'oćeš na fakultet? Dozvoli da...

Započet dijalog mladih iz Ukrajine i Srbije

Uz podršku omladinskih organizacija Homiak u Ukrajini i Centra E8 u Srbiji, predstavnici organizacije IREX u Ukrajini i Srbiji pokrenuli su inicijativu...

Instagram

Jachim zoomira nedelju

Preporučujemo

Najnovije

GLEDAJ

Još