Arhetip „debele devojke“ u mejnstrimu

Fizičke karakteristike likova u filmovima i serijama oduvek su bile indirektan pokazatelj njihovih osobina. Vitka plavuša često je predstavljena kao „laka“ i glupa, smeđokosa devojka standardne građe kao buntovnica, a krupna drugarica kao humorističan lik. Mejnstrim mediji guraju određene kalupe za fizički izgled koji se prenosi na konzumere, stvarajući posebnu industriju koja se održava na osnovu ženske nesigurnosti. Narativ koji stvaraju filmovi i serije direktno govore ženama koje nisu u tom kalupu da nisu vredne poštovanja, ljubavi i pažnje. Analiziraću kako su glumice „drugačije“ građe ukalupljene u neke stereotipne arhitipove.


Standardna debela drugarica

Glavna junkinja uvek ima drugaricu koja se u filmu ili seriji smatra „ružnom i debelom“. Ta prijateljica je često duhovita, sa brzim jezikom i inteligentnim šalama. Na svaki mogući način oduzima seksualnost jer se smatra da nikome nije privlačna, a njene seksualne potrebe i želje se retko prikazuju. Ako ima partnera, to je obično muškarac bez cilja u životu, koji je finansijski, psihički i emotivno iscrpljuje. Takav partner nije vredan njene pažnje, ali ona ostaje sa njim jer veruje da neće pronaći boljeg.

Print screen: YouTube/The Take

U filmovima smeštenim u srednjoj školi, ovaj lik je glavna meta maltretiranja zbog svoj fizičkog izgleda i često nema prijatelje. Ako ih ima, to je uglavnom grupa „odbačenih“. Ovaj stereotip marginalizuje i obeshrabruje gledateljke koje se poistovećuju sa ovim likovima, održava ideju da su određeni fizički tipovi manje vredni pažnje i ljubavi. Ovakva karakterizacija nije samo nepravedna, već i štetna jer doprinosi ukorenjivanju patrijahalnih i mizoginih stavova u društvu. 


Preteča „debele drugarice“

U filmovima ranog 20. veka, krupne crnkinje često su bile prikazane u stereotipnim ulogama, najčešće kao sluškinje ili domaćice. Ovi likovi su često opisivane kao drske, oštroumne i brze na jeziku, što je imalo za cilj da dodaju komičnu dimenziju priči. Njihove savete niko nije tražio, ali su ih oni svejedno davali, često sa dozom mudrosti i životnog iskustva.

Jedan od najpoznatijih primera jeste Mammy iz filma „Prohujalo sa vihorom“ (Gone with the Wind). Mammy, koju je glumila Hattie McDaniel, bila je tipičan prikaz krupne crnkinje tog vremena – odana sluškinja sa snažnom ličnošću koja nije oklevala da iskaže svoje mišljenje. Ovi likovi su često imali sekundarne uloge u narativu, ali su bili prisutni kako bi dodali komični efekat i pružili podršku glavnim, obično belim, likovima. Njihovo prisustvo i karakterizacija su tadašnje društvene stavove i rasne dinamike, često marginalizujući i dehumanizujući Afroamerikanke.

Print screen: YouTube/Eddie 91

Takvo prikazivanje je dodatno pojačavao štetne stereotipe o Afroamerikankama, svodeći ih na jednodimenzionalne likove čija je jedina funkcija bila da zabavljaju ili služe. Ovi likovi su često prikazivani da su fokusirani na dobrobit belih porodica kojima služe iz ljubavi a ne da su primorani. 

Danas, glasna i drska crnkinja  jedan je od stereotipnih prikazivanja sekundarnih likova u komedijama. Njih možete prepoznati po tome što glasne i drske u komunikaciji, neustrašive su, samouverene i često koriste humor i sarkazam kao sredstvo komunikacije. Ta drskost i sposobnost da verbalno „nadvladaju“ druge često služi kao izvor komedije. Jedan jako bitan aspekt ovog stereotipa jeste izraženo seksualno izražavanje i otvoreno flertovanje sa bilo kojim muškarcem koji je njima privlačan. Njihova seksualnost je često preuveličana i koristi se kao glavni element njihovog karaktera. One agresivno flertuju, izražavaju seksualne želje i upuštaju se u seksualne odnose na način koji je prikazan kao komičan ili ekstreman.

Print screen: YouTube/Parks and Recreation

Likovi za koje su nas ubedili da su debele ali nisu

Standardna praksa Holivuda je bila da ukoliko ne upotpunjuješ zadate telesne standarde, onda te okarakteriše kao debelu. Ovaj pristup se najviše primenjivao u tinejdžerskim filmovima 90-ih i 2000-ih godina. Ako devojke nisu odgovarale idealu anglosaksonske građe i mršavosti, bile su prikazane kao krupne i nepoželjne.

Jedan od primera ovog stereotipa je America Ferrera kao Carmen Lowell. U filmu „Sestrinstvo putujućih pantalona“ (The Sisterhood of the Traveling Pants), ona je jedina Latinoamerikanka u grupi prijateljica i prikazana je kao krupna devojka. Njena težina i fizički izgled često su tema u filmu, što naglašava razlike između nje i drugih likova. Dok su njene prijateljice prikazane kao vitke i konvencionalno privlačne, Carmen je često suočena sa nesigurnostima i osećajem nepripadanja zbog svog fizičkog izgleda. 

Print screen: YouTube/Studiocanal Cinema Club

Takođe Renee Zellweger kao Bridget Jones. Ona je u filmu prikazana kao nesigurna, posebno u vezi sa svojom težinom i fizičkim izgledom. Često se oseća neadekvatno u poređenju sa društvenim idealima lepote. Sama glumica je u više navrata napomenula kako njen lik nije debela niti je ona na početku filma u poređenju sa kraj filma krupna. Sam lik Bridget Jones predsavlja kontrast između idealizovanih slika lepote i realnosti većine žena. Ona je „prosečna“ žena sa normalnim telesnim proporcijama, što je u suprotnosti sa vitkim i često nerealnim telima prikazanim u većini medija. Iako na kraju filma ona prihvati sebe takvu kakva jeste, nerealno je da nam se ona predstavlja kao krupna žena.

Kulminacije svega ovoga je Anne Hathaway u „Đavo nosi Pradu“ (The Devil Wears Prada) koja u stvarnom životu ima manekensku građu nama predstavljena kao „predebela“ za modnu industriju. Ova situacija naglašava ekstremne i nerealne standarde lepote u industriji mode i zabave. Lik Andy Sachs, supčava se sa stalnim pritiscima da se uklopi u te standarde, uprkos tome što je vitka i privlačna.

Print screen: YouTube/JoBlo Movie Clips

Ovde dolazi do pojave „Hollywood fat“ – termin koji se koristi kako bi se opisalo telo koje bi se smatralo vitkim ili prosečnim u svakodnevnom životu, ali se smatra „debelim“ prema standardima Holivuda. Kroz ovu prizmu holivudske lepote uspostavljaju se nerealni i nedostižni standardi telesne građe koje nameće ova industrija a širi se u svakodnevni život njihovih konzumera.

Redefinisan arhetip debela žene

Rebel Wilson i Melissa McCarthy su redefinisale arhetip debele žene, stvorile su novu vrstu komičnih likova koji su višeslojni, kompleksni i osnaženi ali ponovo njihovi likovi su fokusirani na njihov izgled, a ne karakter. Veoma su samosvesne i pune samopouzdanja, njihova težina nije središnji element njihove komedije ali ponovo se na suptilan način provlači. Svesne su svog izgleda, ali to ne koriste kao jedini izvor svog humora. Pozitivna stvar jeste to što više nisu komični ventil već imaju bogate lične priče, ambicije i složene karakterne osobine. Humor nije zasnovan isključivo na njihovoj težini već donose širok spektar komedije – fizički, verbalni, sarkastičan ili situacioni, što pokazuje njihovu svestranost kao komičare.

Print screen: YouTube/Movieclips

Izvan sfere komedije krupne glumice dobijaju višedimenzionalnost i njihova seksualnost dobija realnu sliku. Primer ovoga je Kat u seriji Euphoria ali njen lik ipak ima mane. Prvenstveno ona nam je prikazana kao mlada devojka koja je veoma nesigurna zbog svog izgleda, kada je postala seksualno aktivna došlo je do potpunog preobražaja njenog lika. Ipak njeno ponašanje i oblačenje jeste ukorenjeno u njenim nesigurnostima što odlično oslikava ponašanje tinejdžera ali ponovo kroz seriju nam je predstavljeno malo više glamurozno i promiskuitetno. 


Krupne žene u medijima učestalo su prikazivane kroz prizmu mizoginije i patrijahalnih normi. Njihovi likovi često su redukovani na stereotipne uloge poput komičnih likova ili sluškinja, čime su umanjivani kao kompleksni ljudi sa sopstvenim pričama i ambicijama. Njihova seksualnost je nepostojeća čime dodatno perpetuira negativnu sliku i pojačava stigme oko telesne težine. Ovi prikazi nisu samo ograničavali mogućnost glumica za raznolikost i inkluzivnost u filmovima, već i potvrđuju društvene norme koje diskriminišu i marginalizuju krupnu populaciju.

Komentari

Leave a reply

Molimo Vas, unesite komentar
Please enter your name here

Preporučujemo

Instagram

Jachim zoomira nedelju

Preporučujemo

Najnovije

GLEDAJ

Još