Termos za vodu kao simbol elite

Lesli Braun je jednom izjavio kako nije dovoljno nešto želeti – potrebna je glad za ono čemu se teži. Ko bi rekao da je jedan od izvora motivacije postala žeđ. Žeđ za estetskim termosom za vodu – ne za vodom, da se razumemo.

La Coupe Stanley (nije termos)

Ukoliko izguglate termin „Stanley Cup”, rezultat pretrage dovodi do – nacionalne hokejaške lige. Stenli kup je poznati trofej koji se dodeljuje najboljim hokejaškim timovima i naziv ume da se pobrka sa termosom za vodu, ali nije dobio na popularnosti samo zbog toga. Sa titulom nagrade koja je najviše „putovala” po svetu, ovaj kup je imao svoj fair share iskušenja i nevolja, na terenu i van njega.

Wikipedia ima čitavu sekciju koja je posvećena beleženjem svih zuluma kroz koje je Stenli kup prošao – iz njega je ispijano vino (najmanje zlo), Klark Gilis, hokejaški igrač, dozvolio je svom psu da jede hranu iz trofeja, potapali su ga u bazenima (kako je kapetan ispred tima Montreal Canadiens izjavio, „Stenli kup ne pluta” – proverio je).

Stenli kup je putovao i do Avganistana, a bilo je brojnih nemilih slučajeva koji su ostali zapamćeni:

1906. godine, tim Montreal Wanderers-a je nedeljama ostavio trofej zaboravljenim u foto-studiju, kada su nadležni saznali da ga je majka fotografa iskoristila za sađenje geranijuma. Kup je zvanično personifikovan. Jadni Stenli prošao je kroz mnogo traumatičnih iskustava.

Nomen est omen

Pošto i trofej i termos za vodu nose isto ime, logičan sled događaja jeste pravljenje editovane slike. Na slici ispod se nalazi Aleks Ovečkin, jedan od hokejaških igrača ispred Washington Capitals. Drži Stenlija. Ne trofej – termos.

Jedan Stenli (Frederik Artur Stenli) bio je političar konzervativne partije u Velikoj Britaniji koji je, igrom prilike, zavoleo hokej. Po njemu je trofej dobio svoje ime. Drugi, Vilijam Stenli, bio je inovator koji je izumeo čeličnu vakuumsku izolaciju sa dvostrukim zidom koju je primenio da očuva svoju kafu toplom. Dva ista imena, dva različita Stenlija, jedan cilj – pobeda na terenu i na tržištu.

Evo još malo doze Ovečkina.

Hronologija slučaja „Stenli“

Ako je vaš pradeda učestvovao u jednom od svetskih ratova, postoji šansa da je koristio Stenli termos. Ovaj brend postoji još od 1913. godine, ali je počelo da se o njemu priča tek skoro. 

Decenijama unazad, razlog zašto je ova marka bila korišćena nije zbog imena, estetike ili društvenog pritiska kao u današnjici, već zbog svoje praktičnosti i materijala od kog je napravljen, koji nije mogao lako da se polomi i uništi, uz mogućnost da se piće unutar termosa ne ohladi brzo.

Kada je Stenli počeo da se prodaje na tržištu i ušao u „mejnstrim“ kulturu, došlo je do rebrandinga gde je težište stavljeno na boju i oblik proizvoda, kako bi termos lepo mogao da pristaje uz autfit damama koje na fakultetu, u teretani, na poslu žele da se motivišu da češće piju vodu. Voda tako magično poprima bolji ukus.

Međutim, situacija se pretapa u ekstrem kada imamo kupce koji su sebi unutar to-do liste zacrtali master plan da moraju da imaju Stenlija u svakoj boji koja postoji.

Vreme je za matematiku! Nadam se da moje veštine sa te strane nisu izanđale, but never underestimate the power of denial. Studija slučaja za TikTok video iznad: koliko je novca utrošeno na izložene termose? Ako je jedan Stenli okvirno 45 dolara (oko 5000 dinara), a na zidu osobe koja je postavila snimak stoji 39 termosa – cena je preko 1700 dolara (blizu 200.000 dinara). Ako pitate šta prosečni/a građanin/ka Srbije misli, nailazimo na mali problem – bankrot. 

Pragmatičnost termosa se ovim činovima konzumerizma gubi, jer je Stenli napravljen kako bi se koristio dugi niz godina i kako bi se smanjila potreba za kupovanjem proizvoda iz više navrata.

Međutim, i dalje imamo scene kampovanja ispred Targeta u 4 ujutru (termosi se rasprodaju iste sekunde kada su izloženi), gde je ovaj fenomen dizanja šatora ispred radnji bio čest posebno za vreme Božića, za Dan zaljubljenih i povodom svakog drugog simboličnog praznika.

Ludilo za Stenlijem nije promašilo ni mlađu generaciju – postalo je simbol višeg statusa u društvu i jedan od razloga zašto deca koja nemaju baš ovu marku termosa ulaze u krug verbalnog zlostavljanja. Na TikToku oglasila se majka devetogodišnje devojčice koja je doživela sličnu situaciju:

„Ovo je šolja koju smo uzeli ćerki za Božić. Ovo nije Stenli termos, ovo je Valmart šolja od 10 dolara za koju je moja ćerka mislila da je slatka, ima devet godina. Drugog dana nakon povratka u školu, posle božićne pauze, devet ili deset devojčica je dobilo Stenli za Božić i postarale su se da moju ćerku obaveste da njena šolja nije Stenli, da je fejk i nije kul”, kaže majka u videu.

@jareenimam

Why do kids want what other kids have? It’s social comparison and now every kid wants a stanley cup @Jareen Imam #stanleycupobsession #hyperconsumerism #deinfluencingproducts #socialcomparison #beinghuman #internettrend2024

♬ original sound – Jareen Imam

Tokom božićnih praznika, društvene mreže su buknule sa sadržajem koji prikazuje decu kako otvaraju svoje poklone gde se masovno pronalazio Stanley Cup. Reakcije na iznenađenje varirale su od ushićenih high-pitched uzvika do suza.

Na TikToku se oglasila još jedna majka – navodno je njenom detetu koje ima poteškoća u razvoju neko iz razreda ukrao Stenli termos. Ovde nije reč o brendu, već o ceni koja je plaćena, kao i o trenutnom obrazovnom sistemu i mentalitetu, do koje mere su ljudi spremni da odu zarad posedovanja ovog proizvoda. 

„Imao je cevčicu i dršku i bio je savršen za moju ćerku, nije me briga što je u pitanju Stanley Cup, jer je ispunjavao sve njene potrebe – način na koji može da drži termos, da pokrije cevčicu…”

Nema veze, nivo mora raste, klimatske promene su otišle u peršun, jedan dan je monsun, drugi oluja, treći kao u Sahari, ekocid buja (sama reč „ekocid“ je zabranjena prilikom rada na umetničko-ekološkim projektima u pojedinim evropskim zemljama, duga priča za drugi put). Ovim tempom, voda će postati elitistički simbol. Za sada je to Stanley Cup termos.

Milica Jovanović

Komentari

Leave a reply

Molimo Vas, unesite komentar
Please enter your name here

Preporučujemo

Instagram

Jachim zoomira nedelju

Preporučujemo

Najnovije

GLEDAJ

Još