fbpx

Šta to smeta srpskoj majci?

Šta se desilo Svetlani Ražnatović da baš sada pokušava da stopira emisiju koja govori o njoj? Naime, Svetlana Ražnatović je unapred zahtevala da se emitovanje epizode serijala „Junaci doba zlog“ o njenim „vanestradnim poslovima“, otkaže. Na pritiske na medije smo navikli, ali retko ko bude toliko bahat da unapred, bez ikakvih informacija o tome šta je u emisiji prikazano, zahteva da se to stopira. Obično to ide nakon emitovanja nekog probrema. Sada, kako se navodi, Ceca će da presavije tabak i tuži produkciju jer je „zaštitila svoj lik i delo“.

„Obaveštavate se da je Svetlana Ražnatović zaštitila žig, lik i delo Svetlane Ražnatović – Cece, te se s tim u vezi ništa u vezi njenog lika, dela i stvaralaštva ne može objavljivati bez njene izričite saglasnosti“, naveo je advokat Radomir Munižaba u obraćaju televiziji N1 i produkcijskoj kući JSP, piše N1.

Iz nekog razloga, Ceca misli da je zaštićenija nego što je to bio Tito, o kome je postojao Zakon o zaštiti lika i dela, ali čak ni taj zakon nije značio da o Titu ne sme da se govori.

Odakle Ceci ideja da je zaštićena kao beli medved, nije najjasnije, niti na osnovu kog zakona može zabraniti bilo kome da se bavi njom, koja je javna ličnost. Kako podseća N1, Zakon o javnom informisanju u članu 4 kaže: Ne sme se ugrožavati slobodan protok informacija putem medija, kao ni uređivačka autonomija medija, a naročito vršenjem pritiska, pretnjom, odnosno ucenom urednika, novinara ili izvora informacija.

Iz nekog razloga, Ceca misli da je zaštićenija nego što je to bio Tito, o kome je postojao Zakon o zaštiti lika i dela, ali čak ni taj zakon nije značio da o Titu ne sme da se govori.

Međutim, ono što posebno nije jasno jeste zašto je Ceca baš sada, i baš kad je ova emisija u pitanju, odlučila da se usprotivi.

„Mi se, zaista, ne bavimo njenom estradnom karijerom. Mi se bavimo onim što se nikako ne može zaštititi, a to je njen neestradni deo karijere. Ona je izuzetno važna ličnost za ovo društvo, a nikada se nijedan medij nije bavio njom“, istakla je Jovana Polić, jedna od autorki.

I ovo je samo delimično tačno i pomalo pretenciozno. Mediji se jesu bavili njom. Postoji Insadejrova emisija „Pravila igre“ u kojoj se bave upravo fudbalskim klubom, akcijom Sablja i krivičnim prijavama, a postojao je i serijal „Sav taj folk“ u kome je bila jedna od akterki i koji neodoljivo podseća na ono što smo videli u „Junacima doba zlog“. Pre svega zbog tog istog narativa o „turbofolku kao soundtracku ratova devedesetih“, koji je odavno prevaziđen. Na stranu mnogi medijski tekstovi i članci u kojima se piše o Ceci i njenim pretpostavljenim kriminalnim aktivnostima i političkim vezama, kao i stvarima koje su imale sudski epilog.

Tačno je da se ova emisija primarno ne bavi estradnom karijerom, ali isto tako u velikom delu emisije se upravo bave time da li je ona „pevaljka“ i da li peva „dobro ili prosečno“, kakvi su joj spotovi i kakva joj je venčanica i da li je Arkan uspeo da pogodi jabuku. U velikom delu se bave objašnjavanjem lika i dela Željka Ražnatovića, dok nju stavljaju u kontekst posmatrača. Po subjektivnom osećaju, tek u drugom delu epizode, počinje priča o vezama sa Zemunskim klanom, akciji Sablja, „Obiliću“ i nanogici. Na kraju govore o podršci Aleksandru Vučiću, kako bi pokazali kontinuitet toga da je stalno u zaštiti jakih muškaraca, kao i antagonizmu Ceca vs Jeca.

Kao da još uvek ne možemo da shvatimo da turbofolk nije produkt velikosrBskog nacionalizma, već globalizacije i da se istovremeno kad i kod nas razvijao i u drugim zemljama u razvoju, da ne kažem „zemljama trećeg sveta“, koje su se otvarale ka zapadu i poprimale zapadnjačke popkulturne uticaje.

Iz tog razloga, ovo ne samo da nije prva emisija koja se njom bavi na ovaj način, niti se „nijedan medij nije bavio njom“, nego na momente čak više podseća na „Ekskluziv“ nego na istraživačku emisiju. Bar po mom subjektivnom osećaju. U okviru serijala, koji je odlično zamišljen, ovo je možda najslabija emisija koja nije iznela ništa novo, niti je pokazala bilo kakvu novu perspektivu na celu priču, a obnavlja stari napušteni narativ o zlom turbofolku koji je služio da maže oči narodu (pominje se tu i neka „lobotomija“) nastao u drugosrbijanskom, elitističkom diskursu nakon petog oktobra, koji očigledno intelektualna elita još uvek nije spremna da napusti. Kao da još uvek ne možemo da shvatimo da turbofolk nije produkt velikosrBskog nacionalizma, već globalizacije i da se istovremeno kad i kod nas razvijao i u drugim zemljama u razvoju, da ne kažem „zemljama trećeg sveta“, koje su se otvarale ka zapadu i poprimale zapadnjačke popkulturne uticaje. Postoji u Grčkoj, Turskoj, Izraelu i mnogim drugim zemalja (pod drugim nazivima), a elemente turbofolka vidimo i na MTV-u. Sama Shakira dostiže planetarnu popularnost kombinujući istočnjačke muzičke motive sa modernim MTV zvukom. Razvio bi se i bez rata i bez Miloševića i bez Arkana, a verovatno bi bio i jednako dostupan na televizijama i bez kriminala i „lobotomije“ i skretanja teme sa rata na pevanje jer – pravi pare. Kao što ih je pravio u svim ovim drugim zemljama, kao što ih pravi i danas, a komercijalnim televizijama je, kao i uvek i svuda, bitno ono što pravi pare. Zaista sam očekivao da će taj narativ o „soundtracku ratova devedesetih“ koji smo slušali pre mnogo godina u emisiji „Sav taj folk“ biti napušten do sada, ali ipak izgleda da ćemo se pre rešiti nacionalizma, nego elitizma.

Ono što je posebno zanimljivo je to da, iako se u emisiji Ceca kritikuje kao neko ko je ponovo uspostavio kult žene, majke, Srpkinje i rehabilitovao mizoginu, patrijarhalnu ulogu žene, što je u potpunosti tačno i vrlo precizno objašnjeno – upravo u samoj emisiji na momente čak provejava i nit mizoginije o čemu se dosta vodi polemika na društvenim mrežama. O tome posebno govori pesnikinja i feministkinja Minja Marđonović koja smatra da je emisija „puna seksističke diskvalifikacije, lažnog elitizma i intelektualnog licemerja“.

„Em što ne čuh nove informacije o starom dobrom kriminalu srpske majke, em što čuh s jedne strane da je projekat, da ju je stvorio i napravio Arkan, em što isto čuh (opet s druge, ali iste strane) da je ona ipak samo jedna seljančura iz Žitoradje, pevaljka – kafanska splačina, ili u prenesenom značenju kurvetina koja se plašila Zemunskog klana, bila ucenjena i marionetno vođena muškim interesima i pohlepama u kojima se odlično snašla“, napisala je Marđonović na fejsbuku i podvukla da ovakvu naraciju nije primetila u emisijama o Vučeliću ili Dačiću.

Marđonović takođe i otvara pitanje da li je Ceca „projekat jednog muškarca“ ili „ženska glava muškog organizovanog kriminala“. Kao da zaista provejavaju oba narativa – čas je žrtva, čas igrač, čas glava organizovanog kriminala, čas žena koja nema nikakvu moć i krije se iza muške zaštite. I tu je to „razapinje na ženskoj osnovi“ koje Marđonović vidi kao problematično, uz to što spekulacije o „šišanju“ imaju „posprdni karakter“, što je vrlo problematično jer se radi o pretpostavljenom nasilju nad jednom ženom. U jednom trenutku emisije se i govori kako je ona vodila jedan opušten i lep život, ako se izuzmu momenti zatvora i kad joj je Arkan zabranio da nastupa – što je opet ograničavanje kretanja, pa i radnih prava – što jeste vid nasilja.

Ova emisija nije nikakva opasnost po nju pa nije najjasnije Što joj je baš ovo i baš sada toliko zasmetalo, i to unapred, pre nego što je uopšte emitovano i pre nego što je videla o čemu se uopšte govori? Koju moć želi da pokaže, i kome?

Emisija je mogla da bude mnogo dobra i važna, ali je na kraju poprilično zalutala, a iako na kraju dolazi do svoje poente ima mnogo pogrešnih skretanja i problematičnih momenata. Na mnogo nebitnih stvari je stavljen preveliki fokus, a mnoge važne stvari nisu ni zagrebane. Iako se bavi Cecinim likom i delom izvan estrade, nije ni jedini put, pa čak ni najozbiljniji ni najdirektniji put, da se ova tema obrađivala iz ovog ugla. Zato je meni ovde jedna stvar nejasna – zašto joj baš sada i baš ovo smeta? Čemu ta bahatost i čemu pokušaji da zabrani emisiju, i skidanje emisije sa jutjuba na osnovu „kršenja autorskih prava“? Nije da su u emisiji rekli bilo šta što ona (može da) krije, niti bilo šta što već ne znamo… pa pored svega toga ona i dalje ostaje na svom tronu i sa svojom titulom „srpske majke“, a posle svakog ovakvog serijala ili afere napuni po neki koncert sa sto hiljada ljudi. Ova emisija nije nikakva opasnost po nju. Što joj je baš ovo i baš sada toliko zasmetalo, i to unapred, pre nego što je uopšte emitovano i pre nego što je videla o čemu se uopšte govori? Koju moć želi da pokaže, i kome?

Link emisije vam ne možemo okačiti zato što je emisija skinuta sa jutjuba na zahtev Cecamusic-a.

Cover photo: N1

Komentari

Leave a reply

Molimo Vas, unesite komentar
Please enter your name here

Preporučujemo

Sanja Krsmanović Tasić: Dadu su zastrašivali, ali je verovala da istina mora da pobedi

Radislava Dada Vujasinović bila je novinarka lista „Duga”, izveštavala je sa ratišta na prostoru bivše Jugoslavije, istraživala je i pisala o kriminalu...

KOMS i RYCO: Upoznaj svoje predstavnike. Ti (se) pitaš!

Krovna organizacija mladih Srbije i Lokalna kancelarija Regionalne kancelarije za saradnju mladih (RYCO), uz  asistenciju Stalne konferencije gradova i opština (SKGO) u...

Šarić o programu M: Ako su mladići i muškarci deo problema, moraju biti i deo rešenja

Proteklog vikenda Zoomer se našao na Kopaoniku, gde smo imali priliku da prisustvujemo treningu za mladiće u okviru programa M koji sprovodi...

Dnevnik jednog prijemnog

Jedno ne, vodilo je jednom da - što je Tadiju uvelo na FDU u Zagrebu... Ovo je njegov dnevnik, iz dana u...

Instagram

Jachim zoomira nedelju

Preporučujemo

Najnovije

GLEDAJ

Još