Znate li šta je „efekat Strajsend“?

Da li ste znali da je jedan društveni fenomen dobio ime po poznatoj pevačici Barbri Strajsend?

Efekat Strajsend“ je naziv za fenomen u kojem pokušaji cenzure, skrivanja ili ograničavanja pristupa nečemu imaju suprotan efekat – neželjenu posledicu privlačenja mnogo više pažnje na to.

Na primer, neko na internetu objavi neugodnu fotografiju slavne ličnosti i to vidi oko sto ljudi. Onog trenutka kada ta poznata ličnost pokrene pravni postupak protiv osobe koja je to objavila, mediji počinju da pišu o tome. Kao rezultat, milioni ljudi sada traže tu fotografiju na internetu.

Ovaj fenomen dobio je naziv po pevačici Barbri Strajsend koja se smatra najboljim primerom za to.

Naime, 2003. godine Strajsend je tužila fotografa Keneta Adelmana za ugrožavanje privatnosti, zato što se u okviru projekta „California Coastal Records Project“ među 12.000 fotografija kalifornijskih obala, koje dokumentuju obalnu eroziju za naučnu i istraživačku upotrebu, našla i fotografija „Image 3850“ na kojoj se vidi njena vila u Malibuu. Strajsend je tražila 50 miliona odšteta, ali je tužbu izgubila i morala da fotografu plati na ime sudskih troškova 177 hiljada dolara. Efekat ove tužbe bio je povećanje medijske pažnje na projekat. Pre Barbrine tužbe fotografija je sa sajta skinuta ukupno šest puta, od toga dva puta od strane njenih advokata. Već narednog meseca, usled medijske pažnje, fotografiju je pogledalo 420.000 ljudi.

Sporna fotografija 3850, izvor: Vikipedija

Fenomen je po Barbri nazvan par godina kasnije, kada je odmaralište Marco Beach Ocean Resort pokušalo da ukloni fotografije svojih pisoara sa sajta koji sadrži zbirku fotografija pisoara, što je takođe samo privuklo veću pažnju na taj sajt. Pisac Majk Masnik je u svom članku o tom slučaju to nazvao „efektom Strajsend“ i tako je naziv zaživeo.

Efekat se u psihologiji objašnjava pojmom psihološke reaktancije – kada se ljudima kaže da nešto ne mogu imati, oni to još više žele – ili u ovom slučaju, kada misle da se nešto od njih krije imaju još veću želju da to vide i podele sa drugima.

U kineskoj kulturi ovo je davno poznat fenomen i temin „chengyu“ koji datira još od četvrtog veka pre nove ere u Kini znači „želeći da se prikrije postaje jos sumnjiviji“.

Drugi poznat slučaj ovog fenomena u pop kulturi datira iz 2008. godine kada je Sajentološka crkva bezuspešno pokušala da natera veb stranice da obrišu snimke u kojima Tom Kruz priča o sajentologiji, podižući čak i tužbe za ugrožavanje autorskih prava. Međutim, ne samo što su snimci postali još gledaniji, već je ovo rezultiralo i nastankom programa „Project Chanology“ – antisajentološke kampanje koju su pokrenuli članovi pokreta „Anonymous“.

Naslovna fotografija: Barbra Streisand – Somewhere, youtube Barbra Streisand, printscreen

Nemanja Marinović
Kad ne uređuje tekstove, bistri politiku. Kad ne bistri politiku, bistri pop kulturu.

Komentari

Leave a reply

Molimo Vas, unesite komentar
Please enter your name here

Preporučujemo

Instagram

Jachim zoomira nedelju

Preporučujemo

Najnovije

GLEDAJ

Još