Svako telo – remek delo

U okviru ovogodišnjeg EuroPride programa posetioci su imali priliku da vide audio-vizuelnu izložbu „Remek telo” nastalu u saradnju kolektiva Talas TIRV i Hartefakta. Svi modeli na svojim telima imaju oslikane značajne motive, a o simbolici ovih motiva i važnosti poruke da je svako telo – remek delo, razgovaram sa autorkom izložbe Sarom Sarić.

Ono što posebno odlikuje ovu izložbu jeste tažnja autorke da kroz ceo proces zadrži autentičnost sadržaja. „Inicijalna ideja bila je samoprezentacija, dati modelima vreme, kreativnu slobodu i siguran prostor da kažu i pokažu svetu ko su, bez poznatog straha da će morati da pravdaju svoje postojanje i validnost“. Iako je TIRV zajednica tema koja nije retko prisutna u medijima, reprezentacija ne odgovara onome što je realnost ove zajednice: „Ta pažnja je orkestrirana i javlja se po tuđoj potrebi – za prodavanje senzacionalističkih tiraža, za održavanje iluzija toga da su neki rodni identiteti i seksualnosti važniji od drugih, za dobijanje političkih poena… Na kraju svakog razgovora, koji je često bez same TIRV zajednice da učestvuje u njemu, mi bivamo izbrisani i prilagođeni ljudima koji uspevaju da ubede javnost u ono što ne znaju o nama. Naši identiteti i sve nijanse koje oni sadrže se žrtvuju da bi javnost izbegla nelagodnu istinu našeg postojanja koja izaziva mnoge standarde cisrodnog heteronormativnog društva“, podvlači autorka i dodaje da to za sobom povlači sukob i tenzije samo zato što način na koji danas gledamo ljudske identitete počiva na hijerarhijama moći i podložnoj poruci da su neki životi važniji od drugih.

Svi mi, bez obzira na identitet, predstavljamo jedan deo slagalice samo su ti delovi slagalice uočljivi u TIRV zajednici jer se cis-het identiteti uzimaju za standard iz koga se ne mogu više izvući nova ili očigledna saznanja. Tek kada postanemo voljni da vidimo sve delove slagalice i sagledamo celu sliku pola, roda, rodnog identiteta, rodne ekspresije, seksualnosti imaćemo to takozvano zdravo društvo ili bar znatno zdravije“, kaže Sarić.

Ono što je posebno zanimljivo na izložbi jesu motivi oslikani na telima, a svaki od njih ima svoju priču. Zanimalo me je šta oni znače i koje su to neke priče koje može da nam ispriča.

Zanimljivo je to što se već pri samom odabiru motiva vidi koliko se ljudi iz TIRV zajednice individualno razlikuju, tako imamo sve od kiborg tela, preko kontrasta gladijatorskih i baletskih motiva, do bajkovitih i folklornih elemenata koji imaju veze sa transformacijom i identitetom“, kaže Sarić koja je sa nama podelila svoju priču i svoj motiv.

Moj motiv je kiborg telo jer najočiglednije simboliše trijumf tehnologije nad biološkim predodređenjima i ograničenjima. Iz moje perspektive kao trans žene u medicinskoj tranziciji, zahvaljujući tehnologiji, ta ograničenja se menjaju iz društvenih binarnih zakona koji se ne mogu kršiti, u pravila koje pojedinci kroz svoju borbu za telesnu autonomiju svojevoljno krše u cilju oslobođenja od opresija. Za mene je ulazak u medicinsku tranziciju, kroćenje prirode u meni i prilagođavanje iste mojim potrebama što je vrlo ljudsko težnja. Nadam se da će tehnološka dostignuća, pre svega u medicini, nastaviti da se razvijaju i poboljšavaju kvalitet života, zdravlje i sposobnosti, i usput nas oslobađaju određenih bioloških predodređenja u kojima su opresivne društvene norme ukorenjene i kroz njih predstavljene kao zakoni koji se ne mogu i ne smeju kršiti.

Sara Sarić

TIRV tela se negiraju, a kritika dolazi i sa leve i sa desne strane, pa čak i od aktivističkih krugova. Kada dolazi sa desne strane, ideologija koja stoji iza toga prilično je jasna.

Prost odgovor na negiranje TIRV tela je to što ih indoktrinisano društvo smatra manje vrednim. Ne može ni da zamisli mogućnost da su njihovi stavovi naučeni, da nisu rođeni sa njima. Ta indoktrinacija je osnažena ulozima i društvenim prećutnim protokolima. Ako ne izgledaš ovako i ako se ne ponašaš onako nećeš imati ovo i nećeš moći da uradiš ono. Za nekoga ko postoji van tih okvira to je samo sakaćenje sopstvenih i generalno ljudskih potencijala ali i povlači određen poriv za prilagođavanjem toj indoktrinaciji jer je njen pritisak sveprisutan“, objašnjava Sarić i dodaje da je ta indoktirancija razlog zbog čega TIRV osobe moraju stalno da brane telesnu autonomiju kroz većinu društvenih sfera, pa čak i kroz zdravstveni sistem koji nije dovoljno edukovan za rad sa TIRV osobama.

Međutim, ono što je (skoro pa) neshvatljivo jesu napadi koji dolaze sa iste strane i od strane onih koji se, zapravo, bore protiv istog neprijatelja – heteropatrijarhalnog sistema. TIRV osobe su napadane i od strane dela LGB zajednice, ali i od strane pojedinih feminističkih (terf*) grupa. Od Sare sam pokušao da saznam i razumem kako je moguće da se tako nešto dešava i šta stoji iza tih napada.

Za desnicu su stvari jasne, ali za levicu želim da ljudi naprave razliku između feminizma koji je živ, konstantno razvijajući i koji se zasniva na inkluziji i napretku na osnovu novostečenih znanja iz oblasti poput sociologije, istorije, psihologije i mnogih drugih, koji je neosporno TIRV feminizam bez obzira da li ste TIRV ili ne – nasuprot onog feminizma koji je ostao zaglavljen u vremenu i zagovara segregaciju u strahu da će izgubiti i ono malo teško stečenih privilegija koji je povratio od patrijarhalnih struktura moći. To je kvazi feminizam koji protivreči sebi i opstaje na nedostatku edukacije većinskog stanovništva na temu TIRV zajednice“, kaže Sara i uz to prilaže citat koji dobro oslikava ove procese: „Predrasude obično ne mogu da prežive blizak kontakt sa ljudima koji su navodno toliko gnusni i baš zato propagandisti mržnje uvek zagovaraju separaciju“ – Patrik Kalifia.

Protiv toga se moramo, kao društvo, boriti na različite načine i na mnogo frontova, a jedan od najplodnijih svakako jeste umetnost. Ova izložba je deo tog jednog fronta i jedne borbe. Kako Sara lepo primećuje, kultura i umetnost su jasni pokazatelji toga koliko je neko društvo slobodno, a koliko opresivno.

Čim su slobode ugrožene umetnost se cenzuriše, briše, uništava, a umetnici lišavaju slobode, progone ili nešto gore, bilo zbog svojih ideja, rada ili identiteta. Upravo zato što je umetnost oblast koja je potentnija, duhovnija i iskrenija od religija, političkih sistema i ima moć da oblikuje mišljenja, stavove i čvrsto ukorenjena verovanja na individualnom nivou“, objašnjava umetnica i dodaje da, iako umetnost jeste i treba da bude otvorena za interpretaciju – u ovom slučaju su pokušali da je usmere, sa jasnom željom da utiče na javno mišljenje.

Naša je nada da će ova izložba gde god i u kom god obliku da se pojavi da učini TIRV zajednicu humanijom u očima publike, da će biti jedan korak bliže ka prihvatanju, da će preko razmišljanja i utisaka koje publika ponese sa sobom izneti TIRV zajednicu iz kontrolisanih kulturno umetničkih prostora u netolerantno društvo i vremenom ga kroz teške razgovore edukovati i senzibilisati do bezuslovnog prihvatanja“, zaključuje umetnica.

TERMINOLOGIJA:

Za kraj, znam da sve izrečeno može biti zbunjujuće, možda ste čitajući tekst naišli na mnogo reči koje vam nisu jasne ili ih ne razumete u potpunosti. Zato je Sara bila tako divna da nam pripremi kratko objašnjenje ključnih pojmova za razumevanje TIRV identiteta.

TIRV je akronim za trans, interpolne i rodno varijantne osobe.
Cisrodnost je termin koji se koristi za osobe čiji je unutrašnji osećaj rodnog identiteta u skladu sa polom koji im je pripisan po rođenju.
Trans je krovni termin koji obuhvata širok spektar rodnih identiteta koji odstupaju od standardnog normativno uspostavljenog binarnog modela i koristi se za osobe čiji se rodni identitet razlikuje od pola dodeljenog po rođenju.
Transrodna osoba ili trans osoba je identitetska odrednica za osobu čiji rodni identitet nije u skladu sa polom koji joj je pripisan po rođenju.
Interpolna osoba je identitetska odrednica za osobu koja je rođena sa različitim polnim varijacijama i čije se polne karakteristike prema trenutno važećim medicinskim standardima ne mogu uklopiti u jednu od dve medicinski normirane kategorije pola – mušku ili žensku. 
Rodna varijantnost (nebinarnost) je termin koji se koristi za osobe čiji se unutrašnji osećaj rodnog identiteta ne uklapa u binarni rodni normativ odnosno za osobe koje se ne definišu kao muškarci ili kao žene.
Rodno varijantna (nebinarna) osoba je identitetska odrednica za osobu koja se ne oseća i ne identifikuje ni kao žena ni kao muškarac, ili se oseća i identifikuje i kao žena i kao muškarac, ili se pak definiše potpuno izvan binarnih (žensko- muških) normi.

Naslovna fotografija: fotografija sa izložbe, reklamni plakat, EuroPride

Nemanja Marinović
Nemanja Marinović
Kad ne uređuje tekstove, bistri politiku. Kad ne bistri politiku, bistri pop kulturu.

Komentari

Leave a reply

Molimo Vas, unesite komentar
Please enter your name here

Preporučujemo

Bojana Stamenov na zatvaranju međunarodnog festivala saksofona

Deveti međunarodni festival saksofona u Srbiji – Belgrade SAXperience biće održan od 27. do 29. septembra u Beogradu. Prvo...

Srbija i talent šou programi: fenomen punoletstva Zvezda Granda

Takmičarski talent program „Zvezde Granda“ najdugovečniji je televizijski format ovog tipa na našim prostorima jer se (sa izuzetkom korona pandemije) bez prekida...

Slobodna zona traži volontere

Filmski festival Slobodna zona otvorio je poziv za volontere koji vam prenosimo u celini. Filmski...

Prva žena premijer u Italiji? I to desničarka

Trend da najveće političke uspehe žene u politici osvajaju u desničarskim partijama nastavlja se i u Italiji. Nakon Francuske i Velike Britanije,...

Instagram

Jachim zoomira nedelju

Preporučujemo

Najnovije

GLEDAJ

Još