fbpx

Stefan M. Mladenović: Niko ne mora da vodi borbu sam, i u tišini

Španska kinematografija jedna je od najboljih na svetu, ali da li ste znali da i u Srbiji, jedan mladi autor stvara svoje filmove baš na španskom jeziku? U pitanju je Nišlija Stefan M. Mladenović, čiji društveno angažovani filmovi već osvajaju pohvale na svetskim festivalima. Njegovo poslednje delo, film „Lui Lack, tú no tienes la culpa” („Lui Lack, ti nisi kriv”) svoju internet premijeru imao je na Svetski dan zdravlja, u mesecu podzivanja svesti o seksualnom zlostavljanju. Upravo o tim temama, koje i obrađuje u svom filmu, razgovarali smo sa ovim perspektivnim autorom. Pre nego što nam ga preotme neki Netlix 🙂

Koliko je važno danas govoriti o zdravlju, a posebno mentalnom zdravlju u ovom kontekstu?

Mentalno zdravlje predstavlja bitan deo korena našeg zdravlja. Kada bismo bili svesni toga i govorili više o toj grani zdravlja, verujem da bi društvo bilo zadovoljnije u svakom smiislu. „Lui Lack, tú no tienes la culpa” ne samo da se bavi temom posledica seksualnog zlostavljanja, već se bavi i temom mentalnog zdravlja jedinke koja preživljava takav vid traume kao i bilo kog drugog oblika nasilja.

Lui Lack nam dolazi u jednom vrlo specifičnom trenutku kada su ove teme u pitanju…

Tako je. Mislim da je ovaj film došao u pravom trenutku s obzirom na mentalno zdravlje čitave civilizacije i borbe sa pandemijom koronavirusa, a pogotovu kada se u Srbiji odmotava klupko seksualnog zlostavljanja. Smatram da su najjači ljudi oni koji pobede u bitkama o kojima ništa ne znamo. Zato je potrebno govoriti što više kako bismo znali dosta o tim bitkama, jer niko ne mora da vodi borbu sam i u tišini.

Foto: Gorica Poturak

U filmu je prikazan veći broj muških likova koji su žrtve seksualnog zlostavljanja. Ovo je prilično pionirski pristup, s obzirom na to da se o seksualnom zlostavljanju muškaraca, a posebno gej muškaraca, gotovo ne govori. Šta je bio tvoj motiv da se baviš baš ovom temom?

Ovaj film ne pretenduje da govori isključivo o seksualnom zlostavljanju odredjene zajednice, već kolektivnog društva koje čine različite zajednice, različite profesije, različiti povodi. U filmu tumačim sedam likova i svaki ponaosob predstavlja različite periode iz mog života koji su bili inspiracija i motiv da kroz fikciju predstavim probleme seksualnog zlostavljanja muškaraca, žena, dece i gej osoba. Ali i probleme mentalnog zdravlja, vršnjačkog nasilja, incesta i mobinga. Psihološki gledano ovaj film predstavlja opus borbi za mentalno zdravlje.

LUI LACK JE GLAS U PRAVI ČAS

Posebno se u filmu izdvaja lik svinje, koji izvodi ples koji upućuje na seksualno zlostavljanje. Kako je došlo do inspiracije za tu scenu i šta njom želiš da poručiš?

Scena svinjskog plesa predstavlja omaž pesmi „Swine“ Lejdi Gage koja govori o seksualnom zlostavljanju. „I know you want me, you‘re just a pig inside a human body“, jedan je od stihova koji su  poslužili kao inspiracija. Koreografija simbolizuje sam čin silovanja, a kostim predstavlja minimalne simbole kako je teško prepoznati zlostavljača, reč slime (ljigavo) koja se nalazi na majici plesača i swine (svinja) na ledjima jakne. Svinjska glava očigledno simbolizuje karakteristike te životinje, nešto prljavo, inteligentno, a može biti vrlo podlo. Mračnu atmosferu, kao što je i sam čin zlostavljanja, upotpunjuje originalna numera „Per Pluviam“ benda MORA. Ovom scenom i samim završetkom iste poručujem početak kraja ili pobedu nad zlostavljačima.

Scena iz filma

Koliko je bilo teško transformisati se u sedam različitih likova, simpatičnih i manje simpatičnih publici i šta je potrebno jednom glumcu da bi izneo sve te različite karaktere?

Odlična priprema, uz pomoć stručnih lica iz oblasti psihologije, dosta mi je olakšala kao glumcu da izgradim sedam različitih karaktera. Ne samo što ovakav projekat iziskuje dosta rada na sebi, već izvlači iz komforne zone, a to je izazov koji svakog umetnika treba dodatno da osnaži, a ne da uplaši. Iskren da budem, kada sam počeo sa pisanjem scenarija nisam razmišljao o težini zadatka koji je preda mnom, već o priči koja mora biti ispričana. Ne mogu reći da je bilo lako, ali kada radite iz sveg srca sva težina se svodi na težinu džaka pera. Šta više maksimalno sam uživao iza scene, pogotovu kada se dešavala ta fizička transformacija.  Ono što bih izdvojio kao jedan od alata uz čiju pomoć bi svaki glumac mogao da iznese različite karaktere jeste osnovni alat, a to je iskrenost. Ako glumac na sebi svojstven i  odredjeni pristup živi lik, uspeće da govori istinu lika koji tumači.

Kako si se pripremao za ovaj film i gradio likove?

Temelj svakog filma je scenario. Imao sam sreće da mi je psiholog i psihoterapeut Milica Milkić dosta pomogla svojim konsultacijama o poremećaju višestruke ličnosti koji se javlja kao posttraumatska posledica kod seksualno zlostavljanih osoba. Neizmerno sam ponosan što je nekolicina psihologa pogledalo film i pažljivo prokometarisalo sve psihološke aspekte za koje kažu da su verodostojno prikazani, te se ovaj film može koristiti i u edukativne svrhe. Samim tim smatram da je posvećenost istraživanju ogromno olakšanje za interpretaciju odredjenih problema kod likova. Najupečatljiviji momenat kroz celu pripremu je bilo treniranje plesa i stvaranje koreografije, ali i gradiranje likova od najslabije do najjače karike.

U filmu se zahvaljuješ Lejdi Gagi, kao i slavnoj „Rubi“ – latino glumici Barbari Mori. Na koji način su one uticale na tebe?

Nekoliko umetnika je odgovorno za određivanje mog životnog puta, ali njih dve jesu na poseban način utabale moju stazu do umetnosti. Lejdi Gaga je definitivno uticala svojom slobodom mišljena i iskazivanja kroz svoje pesme naročito o društveno angažovanim temama, a Barbara je apsolutno uticala na otkrivanje magije španskog jezika i španske kinematografije što dovodi do posebne zasluge za moje znanje španskog jezika, kao i za hrabrost da izazovem samog sebe. Nekoliko umetnika, medju kojima su i njih dve jesu moje duende (španska reč koja opisuje misterioznu moć umetničkog dela da veoma duboko dotakne osobu). Umetnost stvara nove ratnike za bolje sutra. Poštujte i volite umetnost i njene stvaraoce.

Za slučaj da ste zaboravili, podsećamo vas na ovu popularnu telenovelu 🙂

Nezaobilazno pitanje za sve nas fanove serije – da li si gledao rimejk serije „Rubi“ i kakav ti je utisak ostavlja nova glumica?

Iako dugo ne pratim telenovele, morao sam da ispratim sve vezano za rimejk „Rubi“. Kamila Sodi, koje se sećam iz telenovele „Inocente de ti“ gde je tumačila lik Floresite, me je potpuno odbila da pogledam rimejk. Ne samo što po mom mišljenju rimejk retko može da biti dobar, već što je izbor glumice vrlo pogrešan. Posle Barbare Mori i njenog tumačenja Rubi, teško da bilo ko može da ostavi neki svojevrsni pečat na lik koji Barbari potpuno pripada. Kamila Sodi i Barbara Mori, koliko sam video u zvaničnom trejleru rimejka, ne mogu da se porede isto kao što ne može da se poredi jačina povetarca i uragana.

Za Rubi je bio predviđen i nastavak, shodno tome i ima takav, za španske serije, šokantan kraj. Da imaš mogućnost da napišeš nastavak – kako bi on izgledao?

Ja sam presrećan što se nastavak nije desio upravo zato što nam ostavlja prostor da izmaštamo svoj kraj. U mom scenariju za nastavak bi definitivno pobedila Rubi i to samo zbog toga što su vrlo retke priče gde negativni likovi pobeđuju, a u životu imamo toliko slučajeva gde negativci odnose pobedu. Replika iz poslednje epizode bi odlično poslužila za nastavak: „Yo siempre logro lo que me propongo!“ („Uvek postignem ono što naumim“)

Foto: Gorica Poturak

Već nam je više nego jasno da je španska kinematografija tvoj motor pokretač, zato ćeš dobiti verovatno najteže pitanje na svetu – izaberi samo jedno fimsko ostvarenje na španskom jeziku koje ćeš preporučiti našim čitaocima.

Ovo jeste najteže pitanje… stvarno nije fer. Ima puno neverovatno dobrih španskih filmova. Ako to mora da bude jedan naslov, onda neka to bude „Contratiempo“ reditelja Oriol Paula.

Zašto si se baš za to odlučio?

Zato što je ovo izvrstan film sa sjajno ispričanom pričom, neverovatno dobrim tvistovima, sjajnom dinamikom i neprestanom napetošću, a na sve to dodajem i vrhunsku glumu. Svi filmovi Oriol Paula jesu za preporuku, a „Contratiempo“ će najverovatnije ostati kao njegovo životno delo.

Za kraj, šta je ono što bi ti poručio Luj Leku?

Da ostane hrabar kao što jeste. Da nastavi da govori i pomaže onima koji su izgubili svoje glasove nakon traumatičnih događaja. A pre svega želim da mu se zahvalim što je došao u pravi čas i što je našao put do ljudi kojima je bio neophodan njegov glas.

Komentari

Leave a reply

Molimo Vas, unesite komentar
Please enter your name here

Preporučujemo

Svetsko priznanje za KRIK

Istraživanje redakcije KRIK o sudijama u najvećim postupcima kriminala i korupcije u Srbiji „Prosudi ko sudi” dobitnik je svetskog priznanja „Sigma” .

PRESEK NEDELJE – teške reči i slabe mere

U moru medijskih informacija, prebukirani drugim obavezama, ne stižemo sve da ispratimo, pogledamo, pročitamo. Zato je tu PRESEK NEDELJE, da vam pruži...

Izborila se za decu, pa poručila ženama: dignite glas!

Pevačica Tanja Savić juče je sletela u Beograd. Sa svojim sinovima! Već godinu i po dana, koliko traje i pandemija korona virusa,...

Uz romsku žensku grupu „Pretty Loud“ završen „All girls, all green” festival

Juče je završen trodnevni festival ženske stret art umetnosti pod nazivom „All girls, all green“ održan u prostoru Dorćol Platza u Beogradu....

Instagram

Jachim zoomira nedelju

Preporučujemo

Najnovije

GLEDAJ

Još