Pompezno najavljivana serija “Porodica” uspela je da podigne buru u javnosti, ali nakon emitovanja i poslednje epizode reklo bi se da se zapravo nije dopala gotovo nikom. Oni koji, javno ili stidljivo, još uvek podržavaju lik i delo Miloševića, kritikuju je zbog, kako navode, netačnih navoda i izvrtanja istine. Sa druge strane, oni koji nisu privrženi liku i delu porodice Milošević kritikuju seriju zbog toga što je narativno promašena, ne daje nikakav uvod i kontekst zašto je do toga došlo i šta se dešavalo devedesetih godina i od bračnog para Milošević prave žrtve, sirotu baku i deku koju neko maltretira, isključuje im struju i nanosi duševni nemir.
Šta su danas, 20 godina nakon hapšenja Slobodana Miloševića, prve asocijacije na ovaj bračni par pitao sam mlade iz dve generacije – milenijalce rođene osamdesetih i početkom devedesetih godina koji imaju sećanja na ovaj period, kao i generaciju Z koja je rođena kada je Milošević već bio u Hagu.
I onima koji imaju traumu rata u sećanjima iz detinjstva, ali i onima koji su rođeni nakon toga, prva asocijacija na porodicu Milošević je upravo rat.
kaže Martin Bežinarević koji je rođen u godini kada je Srbiju zadesilo bombardovanje. Sećanja na taj period, naravno, nema, ali se trudio da o tome sazna što je više moguće.
Generacija Z danas je stara isto koliko njihovi roditelji petog oktobra
Marta Jovanović i Aleksandar Pašalić su rođeni su posle petog oktobra, ali dele istu prvu asocijaciju – rat i demonstracije.
podelio je svoju priču Aleksandar, koji je sliku o Slobodanu Miloševiću stekao na osnovu priča svog oca. Na isti način sliku je stekla i Marta.
kaže Marta i dodaje da je sliku o ovoj porodici stekla na osnovu priča svog oca koji je učestvovao u demonstracijama.
Demonstracije i šolja “otpor” koju njena mama i dalje čuva prva su asocijacija i njihovoj vršnjakinji Mili Todorović.
“Sećanja direktno nemam jer sam rođena u septembru 2001. godine, mesecima nakon što je Sloba uhapšen, ali i mama i tata su mi pričali o protestima protiv njegovog režima i inflaciji devedesetih. Sliku o njima i tadašnjim dešavanjima izgradila sam na osnovu priča svojih roditelja koji su tih devedesetih bili par godina stariji nego što sam ja sad. Pokazivali su mi i neke snimke sa protesta koje imamo u kućnoj videoteci”, kaže Mila i dodaje da je jedno od živih sećanja koje su joj roditelji preneli i trauma bombardovanja.
Naš mladi novinar Jovan Kalem rodom je iz Požarevca i seća se da se u detinjstvu ponosio time što je iz istog grada kao i bivši predsednik Jugoslavije. Bilo je potrebno dosta vremena i istraživanja relevantnih istorijskih izvora da bi se oslobodio utiska koji je imao na osnovu priča koje je čuo u porodici i neposrednoj okolini.
“Sliku o porodici Milošević izgradio sam na osnovu pronađenih masovnih grobnica, porudžbina da neke ljude „pojede mrak“, etničkih čišćenja, koruptivnih radnji… Izgradio sam je na osnovu pozdanih izvora i proverenih istorijskih činjenica koje sam dobijao od ljudi koji se bave ovim temama”, objašnjava Jovan i dodaje da su njemu i njemu prva asocijacija na porodicu Milošević rat i kriminal devedesetih.
Osim na osnovu priča roditelja i istraživanja ove teme, mlade na temu porodice Milošević edukuje i – Mimi Mercedez koja je snimila pesmu o Miri Marković. “Što se tiče Mire Marković, pesma Mimi Mercedez me je trigerovala da saznam više o tome ko je bila “predsednica Gudroslavije””, kaže Jovan. Oni malo stariji, iz generacije milenijalaca, više pamte stihove Riblje Čorbe “Ali ko to tamo peva – leva, leva, leva, leva! Do haosa i rasula sve nas vodi Baba Jula”, takođe posvećene Miri Marković.
Milenijalci imaju živa sećanja na ratne traume
Generacija milenijalaca ima još uvek sveža sećanja na ovaj period i čvrsto definisane stavove o Miloševićima, ali isto kao i mlađoj generaciji prva asocijacija su negativne stvari – ratovi, inflacija, prazni rafovi, redovi…
Ivan Ilić je rođen sredinom osamdesetih godina i uspomene na detinjstvo devedesetih godina izuzetno su žive i jake.
evocira svoja sećanja Ivan. Prema njegovom mišljenju, ova porodica ostavila je duboke posledice na naše društvo od kojih se još uvek nismo oporavili.
Slične uspomene na devedesete gaji i Tamara Mihajlović koja je takođe bila dete devedesetih godina. “Prve asocijacije su mi rat, inflacija, bombardovanje, i iz nekog razloga Rusija”, kaže Tamara i dodaje da joj je cvet u kosi Mire Marković jedno od živih sećanja. “Sećam se i kalendara sa njihovim likom koji su moji baka i deka imali u kući, petog oktobra, Haga…”, dodaje Tamara i podvlači da je ovo, prema njenom mišljenju, bio “katastrofalan period za Jugoslaviju”.
Romantizovana predstava koja od zločinaca pravi žrtve
I jedna i druga generacija slažu se da je serija u potpunosti omašila poentu. Smatraju da nema dobru narativnu strukturu i da su Slobodana Miloševića i njegovu suprugu prikazali kao žrtve, bez ikakvog konteksta i objašnjenja kako je došlo do događaja o kojima serija govori.
Ivan smatra da gledajući ovakvu seriju mladi koji nisu doživeli to vreme neće moći da razumeju šta je prethodilo hapšenju.
“Serija prikazuje iskrivljenu SPS realnost. Slobodan je naoko jak, stabilan i teši suprugu i ćerku. Nedostaju informacije o tome kako je došlo do hapšenja za one koji su rođeni posle 2000. godine, ukoliko ih uopšte to i zanima”, kaže Ivan i dodaje da seriji prvenstveno treba dobar uvod kako ih niko ne bi žalio.
Predstavnica upravo te generacije rođene nakon opisanih događaja, Mila Todorović, slaže se sa Ivanovom ocenom.
“Smatram da serija, koliko god kvalitetno odrađena sa tehničke strane, ipak nema dobru narativnu strukturu. Ona pokazuje dane pred i uoči hapšenja Slobodana Miloševića, ali ne pokazuje nam vizuelno zašto je on uhapšen. Mi vidimo strah kroz koji su on i ukućani prolazili tog 31. marta, ali ne i zašto je do hapšenja došlo. Serija dozvoljava previše sažaljenja i simpatija, a nije prikazano dovoljno ono što su on i njegova vlada izazvali”, kaže Mila i dodaje da ni arhivski snimci ne prikazuju dovoljno realnu sliku tog vremena.
pita se Mila i dodaje da svaka adaptacija života prave ličnosti na ekran tu ličnost glorifikuje i jamči od nas razumevanje za nju, a nisu svi ljudi to zaslužili. Sa tom ocenom slaže se i Martin.
“Slobodan Milošević, prema mom mišljenju, nije neko ko zaslužuje seriju na RTS-u, već je neko ko treba biti na marginama istorije kao jedan od najstravičnijih diktatora”, ocenjuje Martin Bežinarević. “Ironija emitovanja ovakve serije na Radio televiziji Srbije pravazilazi granice ljudskog uma i više liči na pokušaj humanizacije i „pranja“ istorije kako bi Miloševića predstavili kao nekakvu žrtvu, porodičnog čoveka, ili čak patriotu”, dodaje.