Pet velikih kemp ikona

U prethodnom tekstu iz našeg serijala o kempu „Šta je kič, a šta šund? I šta je, pobogu, KEMP?!“ pokušali smo da pružimo definiciju nečega što je nemoguće definisati – njegovog veličanstva KEMPA.

Neuhvatljiv, nametljiv, grandiozan, glamurozan, fabulozan, senzacionalan… veličanstveni kemp čiji je glavna osobina prenaglašenost. Poreklo vodi iz crossdressing i dreg kulture, kulture ballroom-a koji je bio siguran prostor za muškarce u fabuloznim toaletama i perikama koji su osvajali podijum, kao i sve rodno nebinarne osobe i osobe koje su istraživale i dekonstruisale rodne uloge. Da bismo malo bolje ilustrovali kemp, sa vama delimo pet velikih kemp ikona koje su upravo u svom stilu prenaglašene, glamurozne i fabulozne!

CHER

Kada kažemo fabulozno – mislimo CHER! Titulu „kraljice drega“ stekla je još 70ih godina prošlog veka, kada je u saradnji sa Bob Makijem lansirala svoje šou programe i emisije, a uživo performanse karakterišu neverovatne toalete i scenografija. Cher svojim prepoznatljivim prenaglašenim vizuelnim identitetom i stilom postaje gej ikona i kemp ikona i večita inspiracija drugim performerima i performerkama. Cher do današnjeg dana ostaje verna svom kemp stilu, i još uvek je i više nego aktivna performarka na svetskoj sceni.


Dusty Springfield

Današnjim generacijama verovatno manje poznata, ali nezaobilazna ličnost u istoriji pop kulture. Uvek happy face, peroksid-plava frizura u obiku košnice, glamurozne večernje haljine i heavy šminka i planetarno kopirane „panda oči“ osnovne su karakteristike njenog campy stila. Inspiraciju je tražila u glamuru holivudskih kraljica 50ih godina, kao što je Brižit Bardo i Katrin Denev, koji je kombinovala u skladu sa svojim senzibilitetom. Uz fabuloznu vizuelnu prezentaciju, njeni emotivni vokalni performansi obezbedili su joj legendarni status u pop kulturi i kemp kulturi, kao i obožavanje od strane LGBT+ zajednice.


Ru Paul (Ru Paul’s Drag Race)

Planetarno popularna dreg kraljica sa rijaliti šou „Ru Paul’s Drag Race“ franšizom koja se emituje duže od decenije u Americi, a u poslednje vreme osvaja i druge kontinente. Kao što je sam kemp neodvojiv od gej zajednice i dreg umetnosti, tako je i dreg neodvojiv od kempa, a ovaj rijaliti šou je bukvalno kemp na štiklama – sve u njemu je kemp. Od glamuroznih toaleta Ru Paula, do svakog zadatka koji imaju takmičarke u rijalitiju, svake pojave na pisti i svakog limpsinka. Pa čak je i njegova stalna saradnica Višel Visaž totalno kemp! Uz to, šou neguje sećanje na LGBT borbu i gej ikone koje su svojim angažmanom utabale put LGBT borbe, uz mnogo referenci na popularnu kulturu i značajne campy performere. Iako se šou poslednjih godina sve glasnije kritikuje zbog igranja po kapitalističkim pravilima, te da je postao „mejnstrim“ koji gubi svoj subverzivni i politički potencijal, šou je iznedrio čitave nove generacije dreg umetnica širom sveta koje kreiraju nove subverzivne politike u svojim okvirima.


Oliver Mandić

I na našim prostorima bilo je kempa! Pored drage Bebi Dol, koja je spretno koketirala sa kemp umetnošću, ili ekscentrične Josipe Lisac – najveća zvezda kemp kulture defitivno je muzičar Oliver Mandić. Ovu titulu mu je pre svega donelo učešće u emisiji „Beograd noću“ Stanka Crnobrnje, koja je 1981. godine nagrađena na festivalu Zlatna ruža Montrea. Video za hit „Ljuljaj me nežno“, emitovan iste godine, predstavlja najveći kemp popkulturni projekat u istoriji Jugoslavije.


Lady Gaga

Iako u ovom izboru dominiraju kultne ikone 60-80ih godina, nije kemp nipošto izumro u prošlom veku. Naprotiv, još je živ i popularniji nego ikad. Koketiranje sa kemp kulturom, pre svega kroz koketiranje sa stilom Merilin Monro i estetikom aristokratije, može se videti u vrlo političnom spotu „Upravo ostavljena“ Jelene Karleuše, ali i u recimo novom spotu za duet Sare Jo i Edite Aradinović. Kemp elemente u svojim performansima ima i reperka Sajsi MC, a na svetskoj sceni jedan od najreprezentativnijih primera može biti Lana Del Rej. Međutim, najveća kemp diva današnjice verovatno je Lady Gaga, koja je otelotvorenje savremene kemp umetnosti. Lady Gaga koristi svoju muziku i scenski pokret kao politički i popkulturni stejtment, kao što je to učinila spotu „Judas„, dok njen vizuelni stil karakterišu ekstravagantne i hrabre toalete, šminka i eksesoari vodećih svetskih dizajnera. Met galu 2019. godine možemo smatrati i njenim krunisanjem kao moderne kraljice kempa.


Da biste se bolje upoznali sa kempom, posetite izložbu „Pronađi kemp u sebi“ u organizaciji Muzeja popularnih i subkultura – Pop-SubUP. Izložba je otvorena do 25. jula u Ostavinskoj galeriji, KC Magacin (Kraljevića Marka 8) i realizuje se u okviru projekta „Camping the trash out„.

Nemanja Marinović
Kad ne uređuje tekstove, bistri politiku. Kad ne bistri politiku, bistri pop kulturu.

Komentari

Leave a reply

Molimo Vas, unesite komentar
Please enter your name here

Preporučujemo

Instagram

Jachim zoomira nedelju

Preporučujemo

Najnovije

GLEDAJ

Još