Dnevnik kompleksa 21. veka

Šta je to uopšte lepo? Možeš se prevaritii i izjaviti da je „lepota u očima posmatrača”, pa ću ti odmah reći da to nije tačno. I to nije samo zato što sam polagao estetiku na faksu, pa mogu sad nešto da ti filozofiram. Ono što je u očima posmatrača već stotinak godina unazad — otkako je filma na platnu, fotografije u časopisu, pa i emisije na TV-u — je ono što ti se dobro prodaje.

Svi trendovi koji postoje su najčešće povezani sa kapitalizmom, odnosno prodajom nečega što će nas ulepšati, spolja ili iznutra. Da li je to garderoba, kozmetika, frizura, plan ishrane ili plan treninga, dermatolog, estetski hirurg… šta god ti padne na pamet, sve ima svoju cenu, vreme i kontekst u kom postoji. 

Naravno, način na koji nam mediji prikazuju lepo i/ili potrebno nije uvek bio isti kao danas. Ja se na primer vrlo dobro sećam kako je moja mama trenirala uz workout video Sindi Kraford dok sam još bio klinac. Ovaj video (koji pamtim i po tome koliko je filmski kvalitetan, čekiraj ga) je doslovno oblikovao telo moje mame, kasnije moje starije sestre, ali i gomile drugih žena širom sveta. A još važnije je to što je Sindi samo jedan od primera kako samo jedan medij i ličnost mogu da utiču na našu misao o tome kako izgleda „lepo” telo.

Telo i njegova lepota su samo po sebi diskusija koja traje već vekovima kroz istoriju umetnosti, a u kontekstu masovnih medija, 21. vek je doneo eru globalnih rasprava o nečijem izgledu putem društvenih mreža. Za sve nas koji smo odrastali početkom ovog veka, promene o tome kako vidimo sebe i kako posmatramo tuđe telo su se drastično menjale. I to veoma brzo. 

Ovo što sledi je moj dnevnik kompleksa 21. veka. Sve ono što nam se prikazivalo kao lepo od strane medija. Ono što je u trendu, moderno ili kako god želiš to da nazoveš. Sve ono što te je u barem jednom momentu nateralo da preispitaš svoj izgled. Pišem ga na osnovu onoga što mi prvo pada na pamet iz medija i života, a prilično je sigurno da ćeš se u njemu pronaći i ti. 

2000-05: „Oprosti mojoj mladosti”

Svet ti još nije na dlanu skroz na dlanu, uglavnom je na TV-u, ali ima načina kako da saznaš o njemu. U video klubu iznajmljuješ Američku pitu, Coyote Ugly ili Mean Girls, gledaš kako zgodne plavuše i dalje dominiraju filmom. Na TV-u se vrti prva sezona Zvezda granda – devojčice otkidaju na Milana Stankovića, što ti pokazuje da plava kosa nije rezervisana samo za žene. 

Tanja Savić je tako mlada i tako svedena u džinsu. Ali sve su to samo male mace naspram Cece na Marakani pred 100.000 ljudi. Levu stranu njenog tela pokriva samo srebrni brushalter i jedan šav haljine na stomaku. Publika i mediji ostaju u transu. 

 Ceca i njena hailjna koja menja sve na Marakani 2002; Izvor: ceca.rs

Dok Gaćice Goge Sekulić nisu počele da budu na svakoj rođendanskoj Winamp plejlisti, ona je 2004. nosila plavi paž, pirsing u obrazu i neki čudan puder. Ovu estetiku najbolje prodaje Seka u zebrastoj haljini. Neke devojke uvek đuskaju oko nje u kožnim minićima i čizmama, a često je tu i jedan tip koji najviše pokida koreografiju jer živi svoj Deen na Evroviziji san. Za razliku od istog onog Željka koji peva o lanetu u belom odelu, koji takođe nosi neki čudan puder.

Zidove ti krase posteri iz časopisa BRAVO i OK!. Tu su Kristijano Ronaldo u kožnoj fotelji na sred plaže koji fleksa svoj osunčani siks pek, Bekam sa obrijanom glavom i momci iz Tokio Hotel benda, tvoj možda prvi kontakt sa “alternativnim” stilom. 

Dane provodiš u plišanoj trenerci i polako krećeš da koristiš internet koji počinje da ti menja život. Kuckaš se sa prijateljima na MSN-u i prvi put imaš priliku da svoje fotke pokažeš drugima na MySpace-u. A što je najgore, prvi put drugi mogu da te vide — a da nije uživo — i grade mišljenje o tebi po tvom izgledu. 

MySpace – prvi digitalni „prostor za prijatelje”;  Izvor: Failed Collabs

I naravno, medijska tragedija ovog perioda: Rubi pada sa stepenica i gubi svoj najveći adut, vatrenu lepotu. Sada je sva u ožiljcima i pošto nije više lepa, ona odlučuje da ceo život provede sakrivena od drugih.

2005-10: „Zar nije lepši stvarni od nestvarnog sveta?”

Spremaš se za maturu u osnovnoj školi. Dečaci iz tvog razreda su uglavnom u košuljama i pantalonama, fura se jež frizura ala Nikola Rokvić. Devojčice možda po prvi put pokazuju svoje noge, te osećaju potrebu da ih depiliraju. Ovo im je možda i prvi put da su obule štikle. Srećom, spakovale su i patike sa sobom jer su posle par sati shvatile šta štikle znače. 

U bioskopu dominiraju filmovi 300 i Sumrak. Dva tipa muškarca su u fokusu – fit, zalizani Edvard i napucani Džejkob koji je još i ništa naspram Džerarda Batlera i drugih spartanaca. U ovo vreme se pojavljuje i Džastin Biber, najveća svetska tinejdž zvezda. Šiške ponovo postaju postanu moderne, pa i na momcima. 

Na našim TV kanalima kreću rijaliti programi, prvi put imaš priliku da gledaš druge ljude kakvi su kad su kad su doterani, a pogotovo kad nisu. Ima i onih drugih rijalitija, poput Američkog top modela na B92 gde devojkama analiziraju svaki deo tela. Pojavljuju se i neke Kardašijanke, ali nije ti još uvek jasno čime se bave. Bez obzira na to, gledaš ih.

Svi polako prelaze na društvene mreže, pa tako i poznate ličnosti. Ti kačiš fotke sa mature i prve selfije na Fejsbuk, malo-malo nešto lajkuješ simpatiji i polako dobijaš priliku da se predstavljaš drugima onako kako želiš da te vide. Lajkovanje postaje novi oblik komunikacije i nikad ti nije bilo lakše da svima, pa i sebi, kažeš šta ti se sviđa. Uglavnom ne govoriš šta ti se ne sviđa… bar ne za sad. 

2010 – 15: “Zapali grad, obuci nešto baš kratko”

Dok Milica Pavlović igra prvi Tango, a Mia Borisavljević „na greh noćas navodi” u neonskom kupaćem, ti pokušavaš da se uglaviš u uzane farmerke koje postaju potpuni must-have… iako će se razići između nogu posle pet pranja. Zakazuješ ombre kod frizerke i merkaš koju narednu sova ogrlicu da kupiš. 

Slobodno vreme ti postaje sve manje slobodno jer sada koristiš i Fejsbuk i Instagram, a verovatno i Tumblr na kom rebloguješ ključne kosti za koje se ni ne pitaš da li su anoreksija, romantizuješ cigare i praviš krunu od cveća jer se pojavila Lanu del Rej i užasno želiš da postaneš hipster.  

Biti hipster nije rezervisano samo za devojke, šta više – muškarci tetoviraju šake, frizure polako postaju duže i punđa se vraća u modu, a brade su toliko duge da počinješ da se pitaš da li je sa tvojim hormonima sve u redu jer jedva da imaš pedeset dlaka na licu. 

Brkovi su bili svuda, najčešće gde im nije mesto; Izvor: Pinterest

Ovo je vreme kada verovatno prvi put doživljavaš sajber nasilje jer otvaraš svoj Ask.fm profil i čitaš pitanja koja ti se postavljaju o tvom izgledu, kilaži, tajnama – svemu oko čega se osećaš nesigurno. A najgore je što nemaš pojma ko ti ih postavlja.

Trolovanje se ne završava tamo jer ovo su zlatne godine Tvitera. Možda se ne usuđuješ da tvitneš svoju fotku, ali učestvuješ u lancu nemilosrdnih tvitova ka drugima jer imaš utisak da ti je to dozvoljeno. A što i ne bi bilo kada svi to rade? 

Kardašijan familija ti više nije samo na TV-u, sada ih gledaš na Instagramu kako ti suptilno prodaju svoje biznise. Upoznaješ se sa prvim influenserima i uspešno padaš na prve influens poteze, do te mere da sisaš rakijsku čašicu kako bi imala usne kao Kajli Džener.

Industrija lepote počinje da cveta, sve je više brendova šminke, a svaki novi brend se reklamira kao nešto bez čega ne može da se živi. Sva sreća (?) pa „bjuti influens” polako postaje popularan, pa je sve više tutorijala o tome kako da dobiješ „savršen“ izgled, iako on podrazumeva barem 6 različitih proizvoda na licu i pokrivanje svake moguće pore. 

Gledaš maturante po gradu i više ne znaš ko završava osnovnu, a ko srednju školu. Haljine su sve kraće, štikle sve više, čuke sve sjajnije, šminka sve upadljivija. Ozbiljan novac se ulaže u haljine i odela, profesionalna šminkanja i frizure, ali ono – #YOLO.

2015 – 20: „Lagao si providno k’o pas”

Dok pereš zube, kupatilom odjekuje „Ćao svima!” i ti već ko zna koji sat gledaš kako vlogerka provodi svoj dan u skupim radnjama, sa mamom kod estetskog hirurga i kako doživljava čitav spektar emocija pred kamerom. Sve je manje prave intime i privatnog života – on se seli na YouTube i vremena za slobodno vreme više nemaš.  

Dok ti ne stižeš da se izboriš sa svim sadržajem onlajn, influenseri stižu i da pišu knjige; Izvor: SuperTeen

Modnim pistama po prvi put šetaju plus size modeli i čini se da moda postaje inkluzivnija.  Uprkos tome, kalorije se i dalje mere, ali sada putem pametnih narukvica i čini ti se kao da su svi postali fitnes instruktori. Sve je više „pre i posle” objava na Instagramu, a ti izgledaš kao svaka „pre” fotografija i to te tera da uplatiš teretanu. 

Svoju bateriju na telefonu žrtvuješ za Snapchat gde ti filteri daju mogućnost da vidiš kako izgledaš kao pas sa isplaženim jezikom, Deda Mraz, vanzemaljac; bez bubuljica, sa maskarom, bradom, plavom kosom, crnom kosom… Guglaš „[ime poznate ličnosti] bez šminke” i kapiraš koliko je Facetune zapravo postao popularan među svima, pa i „savršenima”. 

Više se ne plašiš svog stomaka koji viri iz farki jer helanke i trenerke preuzimaju tron, a sportska elegancija dobija novi smisao. Ali ni stomak ti neće biti još dugo spašen jer svaka radnja izbacuje svoju verziju crop-topa. 

Epizode serije Black Mirror više nisu ni samo fikcija i počinješ da razmišljaš o tome koliko je iskren život koji ti se prikazuje kroz društvene mreže. Ako imaš sreće, pitaš se zašto želiš da budeš kao svi ostali, a ako ne – kada ćeš takav i postati?

2020 – danas: „I šta ćemo sad?”

Šta devojka sa kojom si išao u razred u srednjoj radi sad? „Radi guzu” u Gastozzovom spotu, a bogami je pokazuje i na Instagramu. Malo ti je lakše kad skapiraš da time želi da promoviše svoje personalne treninge, a ne OnlyFans nalog koji skoro svaka treća konvencionalno seksi osoba ima. 

Tokom pandemije neko trenira svoje telo, neko um, a ti svoj TikTok algoritam. Više ne znaš šta sve lajkuješ i sejvuješ, a još gore od toga je što se tim stvarima nikad ni ne vraćaš. Veštačka inteligencija postaje pametnija od prosečnog čoveka, a prosečan čovek nedovoljno pametan da je koristi u dobroj nameri. 

Više ni ne znaš kada gledaš reklamu jer mali kreatori mogu da ti prodaju proizvod bolje od one bake na pijaci kod koje kupuješ krpe. A bili mi toga svesni ili ne i sami sve više učestvujemo u prodaji, ali sopstvenih podataka. Dok ti „prihvataš kolačiće” od stranaca na veb-sajtovima (iako su te roditelji učili da slatkiše od stranaca ne uzimaš), ti stranci koriste podatke o tvojim navikama i interesovanjima kako bi ti prodali još koji proizvod. 

Iako je prevlast TikTok-a dovela do sve većeg broja korisnika i kreatora koji razgovaraju otvorenije o kompleksima koje su konzumerizam, kapitalizam, industrija mode, lepote i zabave ostavili na njih, činjenica je da je lek za dijabetes Ozempik izuzetno teško naći. Zašto? Zato što skida veliku količinu kila u kratkom roku. 

Sve je postalo tema razgovora, a retko šta je vredno priče. Mada i u svemu tome ima dobrih stvari. Pričamo više o inkluzivnosti. Delimo iskustva sa nasiljem i pružamo jedni drugima podršku. Važnije nam je snažno i ne isključivo lepo telo, a još više snažan um. Normalizujemo normalno i uobičajenost i shvatamo da savršeno nije dostižno, zbog čega mu možda ne treba ni težiti. 

Ne, stvarno, šta možemo?

Vrlo je moguće da smo ti i ja živeli potpuno drugačije onlajn živote u 21. veku i ne delimo iste komplekse. Ali ono u šta sam ubeđen jeste da retko ko može odoleti pritisku dobre reklame. 

Od svih naših starih igrališta — Majspejsa, Fejsbuka, Instagrama, Jutjuba i TikTok-a —  ostale su samo klackalice na hrpi novca. Naravno, ne tvog i mog novca, već velikih kompanija koje godinama uspevaju da te prevare kako ti baš ovaj proizvod treba u životu. I izvini što ću možda da te razočaram, ali danas je apsolutno sve proizvod, pa čak i ovaj tekst koji ti pišem. 

Ali nemoj da me shvatiš pogrešno, niko te ne tera da prestaneš da konzumiraš ili kupuješ bilo šta — pokušaj samo da razumeš šta ti je zaista neophodno. Najčešće će ti proizvodi koji ti se plasiraju rešiti neke osnovne probleme ili pružiti rešenja bez kojih, realno, možeš živeti. Od svega toga, izaberi ono za šta sigurno znaš da će imati pozitivan uticaj na tebe na duže staze.


Autor: Luka Radovanović
Naslovna fotografija: Ceca – Ceca.rs, Milan Stanković – Tračara, Ronaldo – Tumblr, Jakob – Flickr, Justin – Teen Vogue, Deen – Eurovision youtube printscreen

Kampanja je realizovana u okviru regionalne inicijative „Youth 4 Inclusion, Equality & Trust“ (Mladi za inkluziju, jednakost i poverenje) koju realizuju Fondacija Ana i Vlade Divac i Populacioni fond Ujedinjenih nacija u Srbiji, u saradnji sa UNDP Srbija, UNESCO i UN Women, uz finansijsku podršku Fonda za izgradnju mira generalnog sekretara UN-a.

Zoomer
Zoomerhttp://www.zoomer.rs
ZOOMER. Priča nove generacije.

Komentari

Leave a reply

Molimo Vas, unesite komentar
Please enter your name here

Preporučujemo

Instagram

Jachim zoomira nedelju

Preporučujemo

Najnovije

GLEDAJ

Još