Da li će Barbie virusološkinja doprineti procesu vakcinacije?

Nova lutka koja će se pridružiti Barbie porodici je lutka pravljena prema liku Sare Gilbert – naučnice koja je u Oksfordu napravila vakcinu Astra Zeneca protiv korona virusa. Pored Gilbert, svoje modele će dobiti još nekoliko žena koje su širom sveta doprinele borbi tokom pandemije, kao što su zdravstvene radnice Ejmi O’Salivan i Odri Kruz, kanadska lekarka Čika Oriuva, brazilska biomedicinska istražiteljka Žaklin Goes de Žezus i doktorka Kirbi Vajt koja je kreirala haljinu za višestruku upotrebu za medicinsko osoblje.

Poslednjih par godina, kompanija Mattel napravila je više različitih lutaka koje slave poznate žene iz različitih sfera, kao što su Roza Parks, Amelija Erhart i Frida Kalo. Iako deluje kao novi trend, ako se pogleda istorijska perspektiva ova kompanija od osnivanja unosi novitete kada je u pitanju diverzitet uloga koje daje svojim Barbikama. Kako za Zoomer podseća antropološkinja i novinarka Tamara Urošević, koja se bavi istraživanjem Barbie fenomena, prva Barbie Afroamerikanka izašla je na tržište još 1968. godine, u jeku borbe protiv rasne diskriminacije, te na taj način kompanija ide uvek u korak sa društvenim promenama, a nikako ispred njih.

„Kada kao velika industrija dečijih igračaka želite da opstanete na tržištu, morate da pratite i društvene promene kako biste radili na onom primarnom – akumulaciji profita, a onda potom i da se pokažete kao društveno odgovorna kompanija. Barbie je simbol paradoksa: potencijal ženske emancipacije i kapitalistički imperativ koji nameće određena očekivanja. Samim tim, i kompanija i kupci balansiraju koja će strana prevagnuti“, kaže Urošević.

Da li je u pitanju društveno angažovani rad, samopromocija ili „pranje biografije“ kompanije koja je meta stalnih kritika da devojčicama nameće nerealne standarde lepote, ali i prevaziđene ženske društvene uloge putem svojih lutaka – večno je pitanje. Istina je verovatno negde na sredini, što Urošević zove „sivom zonom“.

„Ništa nije crno belo, pogotovo ne kod Barbie. Sve je siva zona. Kompanija Mattel će se promovisati i zarađivati na ovome, ali će istovremeno poslati jednu društveno-odgovornu poruku koja nikako ne može da našteti zajednici. Barbie je uvek bila i ostaće, odraz naših potreba a istovemeno i mi njenih“, objašnjava Urošević.

I zaista, kada se pogleda diverzitet, Barbike se konstantno menjaju i razvijaju i daju sve veću mogućnost izbora deci koje se sa njima igraju. Kompanija vrlo predano radi na tome da aktuelne društvene teme uključi u svoju agendu i na taj način se izdvoji na tržištu.

„To nije samo pravljenje novih i novih verzija Barbie lutaka, to je ozbiljna strategija i marketing u koji oni ulažu. Mi imamo najnoviji slučaj, koji je Mattel odlično ispratio, da je jedna od najvažnijih tema danas i problem ekologije (pored problema pandemije) pa tako izbacuju novi program reciklaže starih plastičnih delova lutaka. I opet dolazimo do paradoksa, da je industrija koja je jedna od najvećih zagađivača sada zapravo radi na problemu rešavanja ekoloških problema. Morate im odati počast na tome kako su uspeli čak i ekofeminističke teme da ubace u svoju agendu“, kaže Urošević.

Da li će, onda, Barbie odigrati još jednu važnu društvenu ulogu i doprineti promovisanju važnosti vakcinacije protiv korona virusa? Moja sagovornica veruje da hoće i da, u ovom trenutku, našem društvu jesu potrebne sve marketinške strategije sa tim ciljem, pa i Barbika.

Barbie je sredstvo identifikacije i socijalizacije za decu, a kampanje na mrežama imaju veliki impakt na njene konzumente, odnosno na odrasle. Pa, ako nam jedne (dečija) lutka može pomoći u kampanji za vakcinaciju, neka to bude Barbie„, optimistična je Urošević.

A optimistična je i sama Sara Gilbert, koja je izjavila da je njena želja da inspiriše nove generacije devojčica da krenu putevima nauke i iznela nadu da će deca koja vide Barbiku sa njenim likom shvatiti koliko je rad u nauci važan kako bismo pomogli ljudima oko sebe. Možda, na kraju, veći impakt na vakcinaciju od svih svetskih vlada zaista ostvari jedna malena lutka. Ko zna?

Cover photo: PA Media / izvor Danas

Nemanja Marinović
Kad ne uređuje tekstove, bistri politiku. Kad ne bistri politiku, bistri pop kulturu.

Komentari

Leave a reply

Molimo Vas, unesite komentar
Please enter your name here

Preporučujemo

Instagram

Jachim zoomira nedelju

Preporučujemo

Najnovije

GLEDAJ

Još