5 razloga zašto je „Whenever, wherever“ ključni događaj u svetskoj muzici

Tačno su prošle dve decenije od kako je izašao Šakirin planetarni hit „Whenever, Whenever“, na šta nas je podsetila upravo pevačica na svojoj Instagram objavi. Međutim, ova pesma je mnogo više od velikog svetskog hita koji je Šakiri, kao i mnogim latino zvezdama posle nje otvorio mnoga vrata. Ova pesma, kao i album „Loundry Service“ koji je usledio predstavlja muzičku revoluciju i specifičan kulturno-istorijski fenomen. Evo i zašto.

Otvorio je zapad ka istoku

Hladni rat, koji će se završiti 10 godina pre izlaska ove pesme, pre svega, ma kako bio predstavljen, jeste bio rat za ekonomsku prevlast i rat kapitalizma protiv komunizma. Međutim, hladni rat je neminovno podelio svet na „istok“ i „zapad“. „Istočnjačko“ i „zapadnjačko“ se nije smelo mešati, a i ako se mešalo to je moralo biti u smeru upliva „zapadnjačkog i naprednog“ na „istočnjačko, zatvoreno i konzervativno“. Zapad je bio progres i jedini prihvatljiv smer razvitka društva nakon pada Berlinskog zida i nakon sloma SSSR-a i SFRJ i kraha komunizma jeste bio – zapad koji razvija istok.

Međutim, revolucionarni događaj dogodio se ni manje ni više nego u pop kulturi te 2001. godine kada je stvar krenula u drugom smeru – krenuo je upliv istoka na zapad. I nositeljka te promene bila je upravo Šakira.

Ne možemo reći da je prvi upliv istoka na zapad bio album „Loundry Service“, jer bismo time nepošteno nipodaštavali ogroman uspeh mnogih pre nje, uključujući recimo Ishtar i „Alabinu“, međutim ovde se konkretno radi o izraelsko-francuskoj pevačici i, bez obzira što se muzički radi o jasnom uticaju istoka koji je osvojio zapad, ipak je Izrael prihvatljiv zapadu i politički „na liniji“. Izrael se, zaboga, takmiči i na Evroviziji!

Afirmisao je orijentalnu kulturu

Priča o ovom albumu neodvojiva je od Šakirinih korena. Šakirin background je upravo što ovaj album čini revolucionarnim i društveno-istorijskim fenomenom. Za početak, njeno ime je Shakira Isabel Mebarak Ripoll – već je jasno, spoj latina i orijenta. Etimološki, njeno ime je arapsko i na tom jeziku znači „zahvalnost“. Poreklom je Kolumbijka, ali korene sa očeve strane vuče sa bliskog istoka, tačnije iz Libana. Njena baka je iz mesta Tanourin, u kome je Šakira održala i koncert 2018. godine, u kome trg nosi njeno ime, a uskoro će dobiti i svoj kip. Svoje korene Šakira je isticala u svojoj umetnosti, a verovatno najpoznatiji primer jeste Super Bowl. Međutim, ono što je važno istaći jeste da je Liban u svetskoj spoljnoj politici u vreme Šakirinog uspona poznat i kao kolevka islamističke političke partije i militantne grupe Hezbollah koja je oformljena osamdesetih godina nakon izraelske invazije na Liban, grupe koja se smatrala terorističkom i povezivala sa rečju „džihad“. U vreme kada izlazi ovaj album „džihad“ će biti jedna od najstrašnijih reči na svetu.

Pružio je alternativni narativ za „teroristički“ istok

Sve prethodno ne bi imalo neku preveliku težinu, da se nije desilo u vrlo specifičnom istorijskom trenutku. Naime, pesma „Whenever, wherever“ izlazi 27. avgusta 2001. godine, dakle samo dve nedelje pre nego što se desio jedan od najznačajnijih događaja u modernoj istoriji – teroristički napad na Svetski trgovinski centar u Njujorku. Taj događaj je podigao ceo svet na noge, a sve što je bilo „istočnjačko“ i „orijentalno“, sve što bi se na bilo koji način moglo povezati sa islamom – povezivalo se sa terorizmom. Nakon što je svet video da Amerika nije nedodirljiva i da se može desiti napad i na njenoj teritoriji, zavladala je potpuna histerija i neverovatna ksenofobija i strah od svega što dolazi sa istoka. Upravo u toj atmosferi, dva meseca nakon napada na „kule bliznakinje“, izlazi album „Loundry Service“ koji obiluje istočnjačkim ritmovima i istočnjačkim načinom pevanja. Album je višejezičan, kombinuje moderne pop ritmove sa latino ritmovima i orijentalnim melosom. Govoreći jezikom srpskih kultur-elitista, album je „turbofolk“. U trenutku potpunog straha od svega sa istoka, u trenutku kada se zapad zatvara prema svemu istočnjačkom, kada kreće „rat protiv terorizma“ koji udara pravo na Avganistan (a ovih dana smo svedoci kako se to završilo) – ne na mala, već na velika vrata istok na MTV i u dom svakog uplašenog Amerikanca donosi upravo Šakira. „Whenever, Wherever“ ima istočnjačke ritmove, ali je to ništa u poređenju sa potpuno orijentalnom pesmom sa tog albuma koja je zaludela svet – „Ojos asi“ u španskoj ili „Eyes like yours“ u engleskoj verziji u kojoj pominje Bahrein i Bejrut, a delovi teksta su i na arapskom jeziku. U trenutku kada mediji šire neverovatnu paniku i ksenofobiju, čime se opravdavaju buduća ratna dejstva Amerike i saveznika na bliskom istoku, kada je sve orijentalno sinonim za „terorističko“ – Bahrein i Bejrut dobijaju potpuno novi kontekst putem jednog pop albuma. Orijent dobija potpuno drugačiju konotaciju. Šakira je orijentalna zvezda, a orijentalno je zlo – ali Šakiru obožavamo. U tom trenutku, Šakira je jedini prihvatljiv orijent i jedini pozitivni narativ o istoku u zapadnom društvu.

I zato je ovaj album toliko značajan. Zato što je probio u najtežem mogućem istorijskom trenutku barijeru zapada prema istoku, otvorio put mnogim ne samo latino, već i orijentalnim zvezdama ka građenju svetske karijere i nepovratno izmenio svetsku pop muziku koja je postala potpuno otvorena za ritmove sa istoka i za elemente drugih kultura.

Dokazuje da je „turbofolk“ globalan fenomen

Šakirin prvi engleski album je ujedno i dokaz da „turbofolk“ kao fenomen kakvim se u Srbiji smatra – ne postoji, da nije nikakav „produkt ratova“, niti „soundtrack ratova devedesetih“, niti neki „Miloševićev izum za ispiranje mozga“ – već globalni kulturni fenomen nastao spajanjem kultura istoka i zapada, nakon što su barijere srušene. Negde, najčešće tamo gde je bio teritorijalno bliže i gde je društvo kulturno-istorijski otvorenije (kao što je naše podneblje koje ima istoriju turske vladavine, veliki procenat muslimanskog stanovništva i stalni kontakt sa istočnjačkom kulturom) to se desilo ranije, negde kasnije, a planetarno sa Šakirom – ali nigde, osim kod nas, nije dobilo toliko negativnu konotaciju i nije tretirano kao, parafraziraću – rogobatni frankejštanovski miks istoka i zapada ili shvatano kao, citiraću – „stavljanje štikle na opanak“. Šak, hvala ti za svetski turbofolk!

It is fucking awesome!

I na kraju, zato što je sve oko ove pesme i albuma GENIJALNO. Zato što ga je Šakira sama napisala. Zato što je toliko njen lični pečat da su stihovi potpuno nesvakidašnji, a posebno stih „Lucky that my breasts are small and humble, so you don’t confuse them with mountains“ – zaista, ko bi se drugi usudio da ovako nešto otpeva? Zato što je njen vokal fascinantan, kao i prepoznatljiva pevačka tehnika koja nas je zaludela „na keca“ toliko da čak i delovi koji ništa ne znače, kao „ledo lo le lo le“ zvuče kao vrhunska poezija, a ne kao „Didu Didu Didule“ (ne znam odakle mi ova asocijacija!). Zato što TRBUŠNI PLES! Zato što odličan spot. Zato što još uvek čuvam tu kasetu (da, da, tad smo još uvek imali kasetofone). I zato što je na tom albumu „Underneath Your Clothes„, jedna od najboljih pop balada ikada.

Cover photo: Shakira – Whenever, wherever music video / youtube printscreen

Nemanja Marinović
Kad ne uređuje tekstove, bistri politiku. Kad ne bistri politiku, bistri pop kulturu.

Komentari

Leave a reply

Molimo Vas, unesite komentar
Please enter your name here

Preporučujemo

LEKSIKON s4:e11 / Luke Hanson

MEJN STEJDŽ S1:E3 / Cactus Fields

52. FEST: IDI I GLEDAJ!

Instagram

Jachim zoomira nedelju

Preporučujemo

Najnovije

GLEDAJ

Još