Kampovali smo na Merlinka festivalu i ovo su naši utisci

15. međunarodni festival kvir filma Merlinka, koji nosi ime Vjerana Miladinovića Merlinke, ubijenog pre tačno dvadeset godina, završen je u nedelju u Beogradu.

Kao što je čitaocima Zoomera već sigurno poznato, naš portal je ove godine dodelio nagradu za umetničku hrabrost mladoj rediteljki Angeliki Ustymenko, za kratki dokumentarni film „Rebel Queers: Ukrajinski kvir otpor” koji portretiše kvir ljude na prvoj liniji fronta rata u Ukrajini.

Žiri je nagradom za najbolji dugometražni igrani film proglasio film „Domaćinstvo za početnike” reditelja Gorana Stolevskog, čijom projekcijom je i zatvoren festival, dok je za najbolji kratki igrani film proglašen kineski film „Hoćeš li me pogledati”. U kategoriji dokumentarnih filmova za najbolji dugometražni dokumentarni film proglašeno je irsko ostvarenje „Mnogo buke oko umiranja“ reditelja Simona Chambersa, dok je nagrada za najbolji kratki dokumentarni film otišla u Iran za film „Bezimeni”. Za najbolji animirani film proglašeno je američko ostvarenje „Aikane“, dok je specijalna nagrada za najbolje ostvarenje iz Srbije otišla u ruke rediteljke Miline Trišić za dokumentarni film „Ex You”.

A sada šta se nama najviše dopalo 🙂


Ovogodišnji festival definitivno je obeležio reditelj Goran Stolevski, čiji su filmovi i otvorili i zatvorili festival. Ne slučajno, jer su to zaista i bili najbolji filmovi u ovogodišnjoj selekciji.

Već pomenuto nagrađeno ostvarenje „Domaćinstvo za početnike” na humorističan način prikazuje realnost višestruko marginalizovanih grupa makedonskog (ali i svakog drugog) društva. Ironično se igrajući sa stereotipima o „mentalitetu“ i kulturi određenih grupa (koji to možda i nisu) do granice karikiranja, film otvara ozbiljne teme višestruke diskriminacije i nevidljivosti u okviru sistema, kao i strategije preživljavanja i snalaženja na koje ih realnost primorava.

Ipak, bez obzira koliko ovaj film bio zabavan (i na momente težak), bar ukoliko niste potpuno alergični na političku (ne)korektnost, drugi film ovog autora ostavio je možda i jači utisak. Radi se o filmu australijske produkcije „Za neku godinu (Dovoljno odrastao)“ koji govori o odrastanju 1999-e godine i romansi između dvojice mladića koji se neće videti dugi niz godina, kada se ponovo sreću na porodičnom događaju koji ih obojicu vraća iz inostranstva. Duboko ličan i emotivan film prožet je fantastičnim dijalozima koji na momente izuzetno podsećaju na „Before…“ trilogiju Ričarda Linklejtera.

Oba filma imaju i odličnu domaću muziku, pa je bilo nemoguće izaći sa projekcije i ne pevušiti Brenu ili Čolinu „Tabakeru“.

Za one koji traže dodatne (sociološke) nivoe prava poslastica bio je film „Norveški san“ koji govori o poljskim radnicima eksploatisanim u fabrici ribe u Norveškoj. Dok paralelno prati različite realnosti tinejdžera iz Poljske i Norveške, koji osim spoznavanja sopstvenih emocija jedino spaja rad u ekstremno lošim uslovima, film zapravo prikazuje klasnu perspektivu imigranata u zemlji koja se smatra rajem socijalne pravde, prisutnu ksenofobiju i stereotipe prema zemljama trećeg sveta i sve okolnosti kreiranja (i razaranja) radničkog sindikalnog pokreta.

Još jedan film koji prati odrastanje i (samo)spoznaju postavljen je u realnost meksiko-amerikanaca i pre svega prati transformaciju od bliskog prijateljstva ka zaljubljenosti. Iako možda slika koju daje nije potpuno realna, porodični odnosi koje prikazuje film „Aristotel i Dante otkrivaju tajne univerzuma“ daju pozitivan primer prihvatanja i razumevanja, kao i podrške deci prilikoj preživljavanja teških nasilnih situacija. Ako to nije dovoljno, dodaćemo samo da u filmu glume očajna domaćica Eva Longoria i inspektor iz „Lucifera“ Kevin Alejandro.

I na kraju, treba izdvojiti i „Momke iz provincije“ koji, ponovo, sadrži različite nivoe analize u kojoj se spaja underground kvir kultura, centar i provincija, privilegija i periferija.

Foto: „Aristotel i Dante otkrivaju tajne univerzuma“, stil iz filma / Merlinka festival promo

Nemanja Marinović
Kad ne uređuje tekstove, bistri politiku. Kad ne bistri politiku, bistri pop kulturu.

Komentari

Leave a reply

Molimo Vas, unesite komentar
Please enter your name here

Preporučujemo

Instagram

Jachim zoomira nedelju

Preporučujemo

Najnovije

GLEDAJ

Još