U organizaciji Udruženja prehrambenih tehnologa Srbije (UPTS) prethodnog meseca je u Naučno-tehnološkom parku Beograd održano jedanaesto po redu nacionalno studentsko takmičenje u kreiranju eko-inovativnih prehrambenih proizvoda – Ecotrophelia Srbija 2023.
Na takmičenju je učestovalo čak sedam timova sa različitih fakulteta sa isto toliko eko-inovativnih prehrambenih proizvoda. Najviše ovacija kao i pobedu odneo je OsmoTim sa Poljoprivrednog fakulteta Univerziteta u Beogradu, sa svojim itekako primamljivim proizvodom „Slatki duo“ – dezert od osmotski sušene jabuke i šljive.
Nakon što su se slegli svi utisci sa Ecotrophelie, za ZOOMER.RS razgovarao sam sa članovima OsmoTima – Milicom, Ivanom, Vanjom i Lavom, apsolventima Poljoprivrednog fakulteta, i uskoro diplomiranim Prehrambenim tehnolozima.
Od Gruzije do Srbije
Slatki duo predstavlja kombinaciju osmotski sušenog voća: jabuke i šljive. Proizvod je visokoenergetski, bogat vlaknima, bez aditiva i konzervanasa i bez alergena; što ga čini pogodnim za svakoga, bilo da ste vegetarijanac ili vegan, bilo da postite ili samo želite da se zasladite zdravim slatkišem uz jutarnju kafu.
„Postupak proizvodnje zapravo zahteva da dobijemo dva odvojena poluproizvoda: omotač i punjenje. Omotač predstavlja osušenu kašu od jabuke i ništa drugo, u svetu je ovaj oblik poznatiji kao fruit leather (voćna „koža“, voćni oklop). Punjenje je od osmotski sušene šljive. Na osmotski sušeno voće smo se odlučili tako što smo slušali jednu prezentaciju o ovoj metodi konzervisanja voća, a i takvog voća zaista nema kod nas na tržištu.“ – ističe Milica i dodatno pojašnjava kako izgleda proces proizvodnje „Slatkog dua“: „U suštini, šljive sušimo tako što ih potapamo u koncentrisani sok jabuke koji dalje iz njih izvlači vodu. Šljive se kasnije još dosušuju, kako bi bili apsolutno sigurni u mikrobiološku ispravnost ali i trajnost našeg proizvoda.“
„Važno je da kažem da temperatura na kojoj dosušujemo šljive nije temperatura koja će dovesti do gubitka proteina i hranjivih materija, tako da smo uspeli da sačuvamo sve važne hranjive komponente šljive.“ – dodaje Lav, inače vođa OsmoTim-a.
Kako Lav kaže, na ideju za ovakav proizvod došao je proučavajući tradicionalni slatkiš gruzijskih vojnika, tkzv. „čurčhela“, što su zapravo mladi orasi potopljeni u koncentrisani sok nara i tako osušeni. „Pretvorili smo čurčhelu u srpsku verziju, orahe zamenili šljivom i tako uklonili alergene i dobili daleko univerzalniji proizvod.“
Stručna pomoć nije izostala
Kada se nešto radi „od nule“, neophodna je stručna pomoć; a naročito kada je proizvodnja hrane u pitanju, kako bi sve bilo ispravno i bezbedno za upotrebu. „Najveća podrška nam je bio naš stručni konsultant, profesor sa našeg Poljoprivrednog fakulteta u Zemunu, kao i još jedna profesorka takođe sa našeg fakulteta. U suštini, za bilo koje pitanje, a da je bilo vezano za proizvodni proces, uvek smo nailazili na ljude koji su želeli da nam pomognu. Za ekonomska i marketinška pitanja nam je izostala stručna pomoć, tako da smo sami morali da ulažemo dodatne napore kako bi došli do našeg cilja, ali od velike pomoći bile su nam privatne firme kojima smo se obratili za finansijsku pomoć.“ – kaže Vanja.
Ambalaža kao najveća prepreka
Kao što se i u samom imenu takmičenja može videti, proizvodi moraju da budu i ekološki inovativni. Kako finalni proizvod ne čini samo „Slatki duo“, već i njegova ambalaža, i ona je morala proći kroz duboko razmatranje kako bi došli do najboljeg rešenja.
Kako Milica govori, najveća prepreka bila im je upravo ambalaža. „Dizajn nije predstavljao zaista nikakav problem, moja drugarica koja je grafički dizajner je napravila ceo dizajn, na čemu smo joj mnogo zahvalni. Ali pronalazak odgovarajućeg materijala; da li hoćemo papir od 200 grama, 300 grama ili kakav već, koje dimenzije pakovanja želimo, pa potom pronalazak štamparije koja će nam odštampati početnu malu količinu… Na kraju smo završili sa tim da smo sami sekli šablone za kutije i sami ih sklapali, ali ne žalim se, jer da nije bilo tako ne bi nam bilo zanimljivo.“
Kako je bilo na Ecotrophelia takmičenju?
„Sam dan takmičenja je bio veoma uzbudljiv ali pomalo i napet, pogotovo onaj deo kada smo čekali svoj red za prezentaciju našeg „Slatkog dua“, kao i dok smo iza zatvorenih vrata slušali gromoglasne aplauze koji su dobijali ostali timovi. Momenat kada smo završili sa prezentacijom i kada smo po prvi put konretno videli proizvod našeg rada u prethodnih nekoliko meseci, za mene je bio najdragoceniji.“ – opisuje Ivana svoja osećanja sa takmičenja.
Kažu da još uvek ne znaju ko im je konkurencija na Ecotrophelia Europe na koju su se plasirali pobedivši na nacionalnom takmičenju, ali da se ne stresiraju preterano oko toga.
Evropsko takmičenje se ove godine održava u Kelnu (Nemačka) za vreme trajanja Sajma hrane Anuga, jednog od najvećih festivala hrane. „Samo ovaj podatak je dovoljan da u nama napravi mali pritisak i da podigne tenzije; veliki broj ljudi, svetski stručnjaci iz oblasti prehrambene tehnologije, predstavnici velikih kompanija, i niko koga mi poznajemo.“ – dodaje Lav.
Kako god da bude, mi smo zadovoljni
Za kraj, upitao sam moje sagovornike da li očekuju pobedu na Europe takmičenju, na šta su oni rekli da je ne očekuju zbog činjenice da je Srbija prošle godine osvojila prvo mesto. „Mi ćemo dati sve od sebe da budemo u TOP 3, ali ništa ne možemo da garantujemo. Šta god i kako god da bude, zadovoljni smo našim uspehom, pogotovo ako se uzme u obzir da je nekima od nas ovo prvo takmičenje ikada.“ – zaključuju zajedno svi članovi OsmoTim-a za kraj našeg razgovora.
U svoje lično ime, kao i u ime redakcije ZOOMER.rs portala, želimo im svu sreću na daljem takmičenju kao i visok plasman. ☺