Moda u doba recesije

Brojni su faktori koji utiču na to kako će izgledati odeća koju nosimo. Nekada su to bili modni magazini, dok danas u najvećoj meri utiču društvene mreže i internet trendovi. Da li stanje u kome se nalazi globalna ekonomija može uticati na to šta je moderno? 

Postoji mnoštvo teorija, što na internetu, što u naučnoj literaturi koja upravo ukazuje na to da ekonomska recesija utiče na modne trendove.

Ovde ne govorimo o tome da će se potrošači zbog loše finansijske situacije odlučivati za jeftinije proizvode, već da globalna ekonomija direktno utiče na trendove u oblačenju. Da li utiče na dužinu suknje, visinu štikli, da li će se nositi karmin ili sjaj za usta, samo su neke su od teorija koje ćemo posmatrati u ovom tekstu.

Indeks ruba suknje/pantalona

U okviru teorije indeksa dužine suknje/pantalona navodi se da je dužina suknje direktno u korelaciji sa tržišnim uslovima. Šta to zapravo znači? To znači da postoji pravilo po kojem ukoliko dođe do ekonomske recesije, dužina suknji postaje duža.

U svojoj master tezi Natalija Legka je upravo istraživala ispravnost ove teorije u kontekstu Nemačke. Ona je pronašla da postoji povezanost sa ekonomijom i dužinom suknje tj. da u momentu ekonomskog pada i suknje postaju duže. Međutim, važno je da naglasimo da se suknje ne produže istog trenutka kada dođe do ekonomske recesije, već se ova pojava dešava u rasponu od dve do tri godine. Zaključke u njenom istraživanju takođe potvrđuju i ranije rađena istraživanja sa sličnom temom.

Ova pojava može takođe i da se posmatra iz suprotnog ugla. Naime, postoje teorije koje kažu da nakon recesije žene u želji za pokazivanjem nogu počinju da nose kratke suknje. Ovakav stav ili teorija je problematičan. Naime, nije baš jasno zbog čega bi u pokazivanje nogu bilo povezano sa poboljšanjem ekonomije. Ni sam indeks dužine suknje ne kaže da suknje postaju duže zbog ideje „sakrivanja nogu“, već je ova pojava pronađena kao slučajna korelacija koja se na kraju u dosta istraživanja pokazala kao tačna.

Međutim, teško je reći da li je u trenutnoj ekonomskoj recesiji kroz koju prolazimo kao posledica Covid-19 pandemije, možemo primeniti ovaj indeks. Trenutno živimo u vremenu brze promene trendova i iz godine u godinu različita moda postaje popularna. Međutim, primetan je povratak dugih teksas suknji, što nam možda donekle možda, laički gledano, može potvrditi ovu teoriju.

Indeks visokih štikli

Prva teorija koja je povezivala modne trendove i trendove u ekonomiji bila je prethodno pomenuta teorija indeksa dužine suknje. Nakon nje nastalo je mnoštvo sličnih teorija koje su na isti način pratile ekonomsku recesiju i modne trendove. Jedna od njih jeste i indeks visokih štikli. Ova teorija kaže da će se štikle povećavati u trenucima ekonomskog pada.

Ovu teoriju negde i možemo povezati sa trenutnim trendovima. Naime, u proteklih 2-3 godine izuzetno je postalo popularno sve što ima visoku platformu. Converse patike s platformom, Dc Martens čizme s platformom, pa sve do komično visokih štikli koje viđamo po društvenim mrežama.

Ovu tezu postavio je Trevor Davis, ekspert za potrošačke proizvode iz IBM-a. Svoju analizu radio je analizirajući internet trendove. Kupovinu potrošača ili fraze koje su se često ponavljale kao što je npr. „četiri inča“ uporedio je sa stanjem ekonomije. Ono što je otkrio jeste da kada su se ekonomski pokazatelji smanjili, visina potpetica je na samom početku krize porasla. Ukoliko je ekonomsko stanje bilo u kontinuiranom padu nekoliko meseci, štikla bi postepeno rasla.

Indeks sjaja za usta

Prethodne dve teorije direktno su se ticale trendova u odevanju. Za razliku od njih, indeks sjaja za usta više govori o kupovnim navikama potrošača. Pojam indeks sjaja za usta, prvi je upotrebio bivši vlasnik Estée Lauder-a Leonard Lauder. On navodi da se u periodima ekonomskih kriza potrošači odlučuju za kupovinu „manjih proizvoda“ umesto „većih“ poput torbi ili nekih drugih skupljih artikala. Manji proizvode odnose se na artikle poput sjaja za usta (odakle i ime indeksa), koji po pravilu ne koštaju puno.

Međutim, ovu teoriju su opovrgli ekonomisti sa univerziteta Kalifornija. Kako njihovi pronalasci kažu, ljudi se u vreme ekonomskih kriza zapravo odlučuju za „mali luksuz“. Kupuju manje kvalitetnijih proizvoda koji koštaju više.

Trendovi trenutne recesije

Po navodima Vogue-a i Hello magazina, jedan od trendova koji se iznova pojavljuje u vreme ekonomskih recesija jeste teksas. Već smo pomenuli trend dugačkih teksas suknji. Nije čudno da u vreme recesije komad odeće i materijala koji svako ima u svom ormanu postane popularan. Međutim, pitanje je kada teksas nije popularan?

Drugi aspekt odnosi se na širinu odeće, pogotovo kada govorimo o pantalonama i farmerkama. Naime, ljudi se u vreme recesije odlučuju za širu odeću, kako bi u slučaju da se njihova kilaža poveća i dalje mogli da nose tu odeću. Ovde je takođe važno napomenuti da je šira odeća korisna i kada dođe do njenog oštećenja, jer postoji više materijala koji može da se iseče kako bi se popravilo oštećenje. Uz sve ovo trend komično širokih pantalona i farmerki bio je popularan i 90ih, što znači da mnogi ljudi mogu ponovo da iskoriste odeću koju su tada nosili (da li kupovinom u secondhand-u ili ronjenjem kroz ormane svojih roditelja).

Minimalizam je takođe bitna karakteristika mode u trenutnoj recesiji. Jarke boje su u poslednjem periodu retkost. Svi judi aktivni na Tik-toku su verovatno čuli i za clean girl estetiku koja je postala popularna krajem 2021. Godine. Ona je u suštini otelotvorenje minimalizma. Neutralne boje, minijature alke i obične torbe, bez preterano vidljivog logoa su glavne karakteristike clean girl estetike. Minimalizam je praktičan trend, pošto uz običnu belu majicu i crne pantalone možemo da izgledamo sređeno.

Recession core

Clean girl estetika nije jedina vrsta estetike koja je proizašla sa Tiktok-a. Estetika koju bi pored nje bilo relevantno prokomentarisati, a u vezi je sa ovim tekstom jeste recession core. Recession core je estetika koja je nastala kao produkt trenutne recesije. Slično kao i kod clean girl estetike, ovaj stil oblačenja karakteriše jednostavnost i minimalizam.

Inicijalna ideja ovog trenda jeste da izgledati „skupo“ postane pristupačno u vreme ekonomske recesije. Međutim, iako živimo u vremenu gde je minimalizam „in“, koliko ćemo skupo izgledati važi i od kvaliteta odeće koju nosimo. Ovakav stil oblačenja nekad iziskuje izdvajanje i veće količine novca. Ukoliko prethodni argument uzmemo u obzir, bez obzira na prvobitno dobru nameru, recession core postaje kontradiktoran.

Šta možemo zaključiti o modi u vreme recesije?

U suštini, kako bi bili u trendu u vreme recesije neophodno je da nosimo duge suknje, visoke štikle, kupujemo manje, kvalitetnije odeće, nosimo puno teksasa, šire pantalone ili farmerke, ali u isto vreme u 2024. izgledamo jednostavno (minimalistično). Teško da bi u vreme ekonomske krize iko bio u mogućnosti da kupuje veliku količinu novih artikala, te praktičnost veoma važan aspekt svih prethodno navedenih trendova.

Zanimljivo je što mnoge teorije, lako možemo primeniti i na trenutno stanje  s obzirom da se trenutno nalazimo u ekonomskoj recesiji. Međutim, sa sve bržim promenama trendova, pitanje je da li bi sve prethodno navedene stavke bile primenljive za dva meseca.

Teodora Šulj
Teodora Šulj
Studentkinja sociologije i feministkinja, uglavnom u procesu prokrastinacije.

Komentari

Leave a reply

Molimo Vas, unesite komentar
Please enter your name here

Preporučujemo

Instagram

Jachim zoomira nedelju

Preporučujemo

Najnovije

GLEDAJ

Još