Katarina Vuksanović: Kada kupujem garderobu, kupujem je pametno

Ako ste u prethodnih godinu dana sačuvali neki video sa preporukom dobrog polovnjaka, verovatno je to bio video Katarine Vuksanović (@katavux). Katarina se preko svojih platformi bavi temom održive mode i kvalitetnim preporukama svoje pratioce motiviše da pametno kupuju. Trenutno privodi kraju svoj izazov #prvoormar koji podrazumeva 100 dana bez kupovine, a više o njemu, kao i o dobrim i štetnim aspektima thrifting-a saznajte u našeg razgovora sa Katarinom.

Koliko dugo kupuješ u thriftovima i kada si odlučila da je to nešto čemu želiš da posvetiš svoje platforme? Kako si odlučila da ne budeš samo ona kul osoba u društvu koja zna da se obuče u polovnjaku, već da ćeš takav stil kupovine koristiti i u edukativne svrhe?

U second hand radnjama kupujem od momenta kada se otvorio Textil House u Zemunu, a to je period pre deset godina, i vezuje me za eksperimentisanje sa stilom, kreiranje svoje autentičnosti – i to je bilo normalno za sve nas koji smo studirali umetničke fakultete. Meni je to bilo normalno, pre svega zabavno – ne samo da sam uspevala da pronađem brendirane komade, već su oni bili po mnogo nižim cenama. I moram priznati da i dalje umem da se pohvalim nekim ulovom. Pre godinu dana odlučila sam da svojoj publici predstavim second hand i vintage radnje na način da ih zainteresuje, da odu i uvere se sami šta sve ima – i da im kasnije objasnim da održiva moda ima i jaku ekološku notu. 

Koliku razliku u svom svakodnevnom životu (pored toga što je thritfing prijatelj svačijeg novčanika) primećuješ od kada ti šoping nije baziran na fast fashion-u?

Više cenim komade koje posedujem, kreativnija sam u sklapanju outfita i mnogo manje vremena posvećujem tome šta ću da obučem – jer sam sklopila svoj ormar tako da se većina komada slaže. A što se budžeta tiče – definitivno da je mnogo više novca ostajalo za putovanja i neke stvari sa wish liste koje su čekale da budu ostvarene. 

Da li uopšte kupuješ fast fashion sada?

U ovom trenutku ne kupujem ništa. 😂  Ali kada kupujem garderobu, kupujem je pametno. Neke stvari nije higijenski kupovati u second hand-u, kao što je veš, na primer. Nekada se desi, mada sve ređe, da nekih basics-a nema u second hand-u. A sada je sve češće i da nalećemo na second hand-ove koji su podigli cene toliko visoko, da zimska jakna košta isto kao nova u radnji. Kada kažem pametna kupovina, tu onda zaista mislim da je nekada važno i promisiti šta kupiti novo, a šta polovno.

Kako teče #prvoormar izazov? Objasni ga svojim rečima za naše čitaoce 🙂 

Prvo ormar je izazov od 100 dana bez kupovine nove garderobe, koji sam započela 26. septembra i završava se 31. decembra. Želela sam da vidim šta će se dešavati u mom ponašanju tokom ova tri i po meseca – koliko će biti izazovno, da li ću popustiti, da li ću se preispitivati… Danas je 74 dan. Glavni uvid mi je taj da mi zaista nije potrebno, da uglavnom zaboravim već sutradan na tu stvar koja mi je juče „BAŠ TREBALA”. Verujem da nas taj impuls tokom kupovine često povuče da kupimo više.

Da li bi sebe nazvala nekom vrstom enviroment friendly, mindful shopping aktivistkinje?

Ne bih sebi davala nikakve etikete. Pre pet godina krenula sam sa body positive etiketom, pa su mi se interesovanja promenila tokom vremena – tako da sada samo pričam na mrežama ono što živim. 

Šta su neke od ključnih, a možda ne očiglednih stvari kojima doprinosi ekonomična kupovina i kupovina u polovnim radnjama/antikvarnicama?

Pored toga što je zaista zabavno i uzbudljivo loviti komade u radnjama polovne robe, to što je šansa da samo mi imamo takav komad gotovo 100%  – sve više smo ovoj priči napravili intro za ekološke benefite. Baš je pre nekoliko dana izašao podatak da se na godišnjem nivou baci 92 miliona tona garderobe – što na dvevnom nivou, svakog dana u godini, može da napuni Koloseum u Rimu. Tek smo otvorili temu ekologije, ali svest potrošača će se sigurno menjati. Preporuka za film The true cost, koja je baš na temu modne industrije, zagađenosti planete zbog izrade tolike količine garderobe i nehumanih uslova za rad u zemljama trećeg sveta. 

Koje su negativne strane toga što thrifting postaje nova popularna i kul aktivnost? Konkretno, koliko misliš da masovna poskupljenja usled velike potražnje utiču na ljude kojima je oblačenje u polovnjaku nužnost, a ne zabava?

Imam utisak da smo ga ove godine toliko popularizovali, da su neki second hand-ovi podigli drastično cene, što mi se nikako ne dopada jer je to ipak polovna garderoba. U budućnosti moramo biti obazriviji – kako u izboru materijala i brendova, tako i u kontekstu onoga šta nam je potrebno, a ne šta ćemo gomilati.

Na koje sve načine podstičeš svoje pratioce na promenu?

Verujem da o ovome drugi mogu da kažu više – oni koji tu promenu žive sa mnom, kroz ekološke predloge koje vide na mom profilu. ☺️

Za kraj, pošto je u toku kampanja 16 dana aktivizma, nominuj troje ljudi za koje smatraš da su u 2023. godini ostvarili poseban značaj u aktivizmu ili u svojim javnim istupima, u promociji vrednosti u koje veruješ. 

Maša Memedović, Marina Ćosić i Aleksandra Bezmarević.

Ina Stanković
Ovo ćete srediti u montaži.

Komentari

Leave a reply

Molimo Vas, unesite komentar
Please enter your name here

Preporučujemo

Instagram

Jachim zoomira nedelju

Preporučujemo

Najnovije

GLEDAJ

Još