Srbija i talent šou programi: fenomen punoletstva Zvezda Granda

Takmičarski talent program „Zvezde Granda“ najdugovečniji je televizijski format ovog tipa na našim prostorima jer se (sa izuzetkom korona pandemije) bez prekida emituje tačno 18. godina. Ovo nije prvi format ovog tipa kod nas, pre toga se emitovao vrlo uspešno 3K dur, a potom je ogromnu pažnju privukao i srpski „Idol“, međutim čak ni licencirani formati koji su u drugim zemljama jako uspešni i dugovečni – kod nas su bili kratkog daha.

Podsećanja radi, pompezno najavljivana „Operacija trijumf“ koju je otvorila pevačica Anastacia, a čiji je format neki spoj talent takmičenja i „Velikog brata“ – imala je samo jednu sezonu, iako je format bio izuzetno gledan i vratio je na scenu rok muziku, ali i pop koji je tad već gubio trku protiv folk muzike. Verovatno najpoznatiji svetski formati „Idol“ i „X Faktor“ u Srbiji su imali samo dve sezone, isto kao i hibridni format osmišljen po uzoru na njih – „Prvi glas Srbije“. Nešto bolje je prošao format „Pinkove zvezde“, koji se suštinski ne razlikuje od „Zvezda Granda“ i nastao je kao Pinkov odgovor na prelazak Grand produkcije sa Pinka, koji im je bio matična kuća, na Prvu televiziju. „Pinkove zvezde“ ugašene su nakon četiri sezone. Jedini format koji je i dalje opstao je sestrinski projekat „Pinkovih zvezda“, namenjen najmlađima – „Pinkove zvezice“, koje sada ulaze u svoju šestu sezonu i trenutno je uspešniji od Grandove verzije – „Neki novi klinci“. Ipak, Grand je svakako više ulagao u verziju „Zvezda Granda“ koju su patentirali za najstarije – „Nikad nije kasno“.

Zvezde Granda“ su do sada menjale različite formate i trenutno su u formatu rijaliti-talent programa u kom se jednaka, ako ne i veća pažnja, pridaje žiriju mentora i njihovim svađama i komentarima – nego samim takmičarima. Ipak, do sada su uspevali da zadrže staru publiku i pridobiju mlađe generacije, iako je za novije generacije IDJ televizija osmislila sopstveni projekat „IDJ show“, a kako će to proći ostaje da vidimo jer, iako je možda gledanost prve sezone bila diskutabilna, nesumnjivo je da su se neki izvođači izdvojili i da su im prve pesme hitovi.

Ipak, baš u godini punoletstva kada treba da krene šesnaesta sezona ovog takmičenja – njegova je sudbina pod znakom pitanja. Naime, „Grand“ i zvanično više nije u vlasništvu Saše Popovića i Lepe Brene koji su prošle godine prodali drugu polovinu svog udela u ovoj produkciji (prvih 51% prodali su još 2014. godine). Brena se povukla iz produkcije, dok je kreativni direktor i glavna osoba za format „Zvezde Granda“ ostao Saša Popović, ali je direktor produkcije sada njihov saradnik Aleksandar Milić Mili. Međutim, iako je tada najavio da će „Zvezde Granda trajati zauvek“, već posle jedne sezone naziru se prve nevolje. Iako se najavljuje nova sezona, evidentno je da sve kasni i da snimanja još uvek nisu počela, a nije sigurno ni gde će šou biti emitovan. Ugovor sa Prvom televizijom je istekao, a subotnji termin rezervisan za „Zvezde Granda“ sada je popunio šou „Nikad nije kasno“, čiji je kreator Saša Jakšić Žika, koji je inače osmislio i format „Zvezde Granda“. Kako se spekuliše u javnosti, pregovara se o ko toga da se šou vrati na „Pink“, odakle su otišli 2014. godine, ali da će sada to biti pod uslovima koje postavi Željko Mitrović. Saša Popović je istakao da su audicije završene i da će „Zvezde Granda“ biti emitovane, kao i da žiri ostaje isti kao prethodnih sezona, ali da pitanje gde će se emitovati „treba postaviti novim vlasnicima“.

S obzirom na to da se „Grand“ i ranije nalazio u naizgled bezizlaznim situacijama, verovatno će i ovaj put format opstati. Zato je se „Zvezda Granda“ i mogu smatrati studijom slučaja u medijskom svetu.

Naime, format je poznat po tome što je ne samo kreirao muzičku scenu Srbije, već se i odlično prilagođavao promenama. Kada se krajem devedesetih godina klasičan turbo-folk prilično gasio, a mlade generacije okrenule pop muzici i maksimalno popularnom „City Clubu“, a pop verzije muzičkih takmičanja, poput „Idola“ (da, zapravo u to vreme ljudi jesu bili zaluđeni prvom pobednicom Cvetom Majtanović, koja danas radi na univerzitetu u Italiji) bile vrlo gledane – „Grand“ je shvatio da mora da podmladi publiku i pokrenuo svoj talent šou program. Tako su muzičku scenu Srbije kreirale Tanja Savić i Slavica Ćukteraš, kasnije Milica Todorović, Milan Stanković i Rada Manojlović, Darko Lazić itd, itd – a „Grand“ je stvorio hibridni pop-folk žanr na koji su se mladi „navukli“, podmladio publiku i bukvalno eliminisao pop i rok sa scene. Paradoksalno, upravo će „Zvezde Granda“ kasnije i vratiti pop i rok na scenu. Kada su isrcpeli kapacitete Srbije, okrenuli su se i regionu i otvorili takmičenje i za druge bivše Jugoslovenske republike, a najviše uspeha su, naravno, imali u Bosni i Hercegovini. Toliku pažnju da je u poslednjih osam sezona sedam pobednika iz ove zemlje. Kada su rijaliti programi preuzeli primat u Srbiji, napravili su svoju hibridnu verziju – ubacili stalni žiri i počeli da jednaku pažnju posvećuju njima, kao i takmičarima – a kada su rijaliti programi postali apsolutno dominantni, a „Zvezde Granda“ izgubile veliki deo publike prelaskom na Prvu televiziju – u žiri su ubacili Jelenu Karleušu i Mariju Šerifović i napravili ozbiljan rijaliti od ovog takmičenja koji je već u prvoj sezoni sa novim sastavom žirija ugasio „Pinkove zvezde“ u kojima je tada sedela Ceca. Ujedno su povratili gledanost u Srbiji, koja je već bila prezasićena iz više razloga. Sa jedne strane, postojao je revolt u Srbiji jer je većina takmičara i svi pobednici iz Bosne i Hercegovine (koja, po pravilu, više glasa za „svoje“ kandidate), a sa druge strane ciljna grupa je bila prilično uska jer je bio narodnjački žiri i svi su takmičari pevali samo narodnu muziku. Ubacivanjem Jelene i Marije, kao i Đorđa Davida – ponovo su bili na radaru gledaocima u Srbiji, a vratili su (i čak forsirali) i pop i rok muziku i time privukli i onaj deo publike za koji nije bilo nikakvog sadržaja.

Međutim, trenutna situacija jeste malo drugačija. Nakon nekoliko skandala, Jelena Karleuša je izašla svojevoljno iz žirija, a zamenila ju je Ceca – što jeste uticalo na gledanost. Publika je takođe prezasićena svađama žirija i time što je format stalno isti, kandidata je previše i niko od njih ne stigne ni da se predstavi – a kamoli da ga neko zapamti. Iako ima hitova („Sikter“ nove Grandove zvezde Zorane Mićanović je bio najveći hit prošle godine, o „Ženi od sultana“ Tijane Em da ne govorimo), novim kandidatima je teško da se nakon takmičenja probiju i da bi dostigli određenu popularnost koju je, recimo, pre 18 godina Darko Filipović dostigao već prvim singlom „Ona ona“. Naravno, to je posledica toga što im više produkcija ne vodi karijere, već sve rade sami. Istovremeno, mlađu publiku sada gađa „IDJ show“ – koji najavljuje i velika ulaganja u karijere takmičara, a pobednica i vicešampionka Amna i Mahrina već imaju ozbiljno velike hitove. Svakako, pogrešno bi bilo i pretpostaviti da je mlađa publika homogena kategorija i daleko od toga da slušaju samo „novi IDJ talas“, tako da prostora za popfolk itekako ima i taj žanr ne odustaje, a uspeh koji je napravila Tea Tairović ili Miličina pesma „Provereno“ i novi album Prijovićke su jasan pokazatelj da publika postaje prezasićena trepom i „južni vetar gasom“ i da traži i druge žanrove. Da li će „IDJ šou“ da se širi u tom smeru i širi ciljnu grupu koju sad čini skoro pa usko samo „TikTok generacija“ i da li će od kako više nije u vlasničkoj strukturi Saša Popović želeti da se „iscima“ i da ponovo modifikuje projekat i preokrene scenu, ili „Zvezde Granda“ idu u legendu – ostaje da se vidi. I to možda baš vrlo brzo.

Nemanja Marinović
Nemanja Marinović
Kad ne uređuje tekstove, bistri politiku. Kad ne bistri politiku, bistri pop kulturu.

Komentari

Leave a reply

Molimo Vas, unesite komentar
Please enter your name here

Preporučujemo

Iva Parađanin – Nezavisni medijski puntovi će postati jedini izvor validnih informacija

“Tampon zona” je podkast koji je u prethodne 3 i po godine ugostio žene iz najrazličitijih sfera delatnosti i pomogao da se...

16 dana aktivizma u znaku jubileja: 20 godina od kako je porodično nasilje krivično delo

Danas počinje kampanja "16 dana aktivizma protiv nasilja prema ženama", a ove godine ona je posebno značajna jer se obeležava i jedan...

Kad opskurni rijaliti bude edukativan

liti kako mi se u prvih 24h u Londonu dopao samo goli rijaliti Juče sam sleteo u London...

Studentski život u realnoj priči – borba za opstanak ili najlepše životno doba?

Poslednjih nekoliko meseci svet je suočen sa različitim krizama. Možda je bolje ne navoditi sve, jer sve to stvara određenu dozu mučnine,...

Instagram

Jachim zoomira nedelju

Preporučujemo

Najnovije

GLEDAJ

Još