Majli Sajrus, Šakira i „Kija Kockar sindrom“

Kakve veze imaju Majli Sajrus, Šakira i Kija Kockar?
Sudeći po hajpu na internetu – velike.

Da krenemo od početka. Nove pesme dve pomenute svetske zvezde oborile su sve rekorde – sada već čuveni video „SHAKIRA || BZRP Music Sessions #53″ u kome se podsmeva svom bivšem mužu i njegovoj novoj devojci oborio je rekord kao najstrimovaniji novi latino video na platformi YouTube, dok je novi hit Majli Sajrus toliko popularan da se čak i u Srbiji trenutno nalazi na drugom mestu na trendingu – što se retko dešava. Šakira je, inače, na šestom.

Šta je doprinelo ovoj priči?

Ukratko, svi volimo dramu – a u osnovi obe ove priče je drama. Ipak, da li je besan i oštar odgovor bivšem partneru dovoljan da od nekog stvori feminističku ikonu i idola nove generacije mladih žena – ili je tu još nešto po sredi?

Krenimo od Majli Sajrus.

I CAN BUY MYSELF FLOWERS, WRITE MY NAME IN THE SAND
TALK TO MYSELF FOR HOURS, SAY THINGS YOU DON’T UNDERSTAND
I CAN TAKE MYSELF DANCING AND I CAN HOLD MY OWN HAND
YEAH, I CAN LOVE ME BETTER THAN YOU CAN

Nemojmo se lagati, iako svi umetnici vole da predstave svoj život kroz umetnost – ovde imamo posao sa prvenstveno šou biznisom. A u osnovi šou biznisa je marketing, a cilj je novac. Ne da se „ispriča priča“ i ne da se ispravljaju krive Drine. Marketinški gledano, raspad veze dva poznata lika i „osvetnička“ pesma kao odgovor je bukvalno fora koja ne može da ne upali. Medijski prostor je zasiguran, pregledi pršte, a svi pričaju o tome. Nije Majli Sajrus bila prva, daleko od toga – pa imali smo sličaj primer ne tako davno i kod nas.

Ili zaista neko veruje da je to što je Breskvica izbacila pesmu čiji je udarni stih „Bon voyage, idi ljubavi moja, sve sam dala da bih bila tvoja“ tik nakon raskida sa Vojažem slučajnost i ni slučajno planirana stvar?


Da ne ispadne sad da Majli kopira Breskvicu, milenijalci će se setiti jednog još upečatljivijeg marketinškog trika i osvetničkih pesama koje su bile planetarno popularne. Naime, na svetskoj sceni su početkom veka jedno vreme bivstvovali izvesni Eamon i Frankee. Šta su još snimali, niko se više ne seća, ali je ogroman hajp nastao kada je Eamon izvređao svoju bivšu devojku u pesmi „Fuck it (I don’t want you back)“. Sve je bilo mnogo eksplicitnije i nikakvo cveće i samostalno plesanje nije dolazilo u obzir – ovo je bilo brutalno vređanje. Pesmu ste verovatno zaboravili i možda se pojavi nekad na nekim nostalgija žurkama ili pab kvizovima, tako da je sad u suštini samo relikt jednog vremena.

Vrlo brzo je njemu stigao odgovor u vidu pesme koja se odmah lansirla na vrh lista popularnosti na jedan kratak period. Izvesna Frankee, navodno bivša devojka gore pomenutog repera, snimila je odgovor – pesmu „Fuck you right back“. Jednako eksplicitno i sa udaranjem na iste rodne norme – on njoj da je k*rva, ona njemu da ne zna da je*e. To je i njoj i njemu donelo popularnost, bar na kratko.

Dakle, ovo uvek upali i to je recept znam od kad je pop kulture. Da ne idemo u druge primere, ovo je sasvim dovoljno.

Međutim, daleko od toga da je kod Majli u pitanju obična jednosezonska pesmičica sa dobrim marketing planom. Majli je prešla igricu i sve dobro isplanirala. Njena pesma je zapravo jako dobra, a sa jako dobrom pričom. Naravno da će biti dobra kad je replika na fantastičnu baladu Bruna Marsa „When I was your man“, na koju inicijalno i odgovara u tekstu jer je, navodno, njen bivši upravo njoj tu pesmu posvetio. Kada je nešto svetski hit punu deceniju, a ti odgovoriš na upravo taj planetarno poznati tekst i pritom ti melodija bude (bar u refrenu) gotovo identična – onda je sve na svom mestu. Muzika, tekst, aranžman i pozadinska priča – sve je tu. Ako ne verujete, preslušajte Bruna.

I na kraju, možda čak i najvažnije za srpski kontekst – naš predsednik ima ogromnu ulogu u tome i mimovi sa njegovim slikama (i još nekih političara, ali je on najčešće) postali su vrlo brzo viralni. Možda je nešto drugo napravilo hajp oko ove pesme na svetskom niovu, ali u Srbiji za to što je u vrhu trendinga – hvala Vučiću.

E dobro, ako smo završili sa Majli Sajrus – da pređemo na Šakiru. Ona je uradila sličnu stvar – nakon medijske halabuke i svega i svačega izrečenog snimila je odgovor na celu priču. Pesma je odmah postala viralna i za 24h imala je preko 60 miliona pregleda, što je čini najstrimovanijom novom latino pesmom u istoriji Youtube platforme. Opet, tih pesama „izvini nisi moja liga“ ima milion, ali kada su u pitanju najveća latino zvezda i jedan od najpoznatijih fudbalera – onda ova igra bogatih postaje glavni izvor zabave za sve nas. Pa tako slušamo o tome kako je on nju sad ostavio u kući pored majke i kako joj je ostavio porez na leđima i donekle, opet, treba da se solidarišemo sa tom igrom bogatih i njihovim porezima, koje bukvalno zarade za jedan dan (na primer od pomenutih strimova) – dok u isto vreme ovde ljudi ostaju bez krova nad glavom jer cene nekretnina divljaju. I bivaju izbačeni iz JEDINOG doma zbog bahatih izvršitelja, a ne svađaju se oko jedne od milion svojih nekretnina. No sve je to kapitalizam, a siromašni vole da gledaju afere bogatih – uostalom zato smo i gledali „Dinastiju„. Što bi Ceca rekla – „I bogati plaču, zašto ne, teku im suze biserne„.

U svakom slučaju, u novoj pesmi Šakira iz uloge prevarene žene peva o tome kako je on zamenio Ferari za Reno Tvingo, i Rolex za Casio i mi opet kao mi u Srbiji u kojoj većina vozi Reno treba sa tim da se identifikujemo, zatim peva da je ona kao „dve žene od 22 godine“ i slične stihove koji neodoljivo podsećaju na one momente u seriji „Seks i grad“ kad svima omiljenu četvorku bogatih, privilegovanih, belih žena sa Menhetna drmaju kompleksi jer se približavaju četrdesetoj.

U svakom slučaju, ponovo, misija je uspela. Odlično je monetizovan hajp i prisutnost u svetskim medijima da bi se zgrnuli milioni. Ne zaboravimo sa kim imamo posla – svi akteri ove priče su basnoslovno bogati ljudi koji za jedan ručak u restoranu potroše naše godišnje plate, koji su naučili da sjajno plivaju u kapitalizmu i monetizuju svaku priliku. Koji znaju kako funkcioniše tržište, a kako mediji – i dobro, možemo verovati da ove sve ima neku dublju nameru i da će promeniti svet – ali suštinski će promeniti samo njihov saldo na računu.

I na kraju – otkud ovde Kija Kockar? Pa ko je bolji primer toga kada neko pametno iskoristi svoju situaciju i od nje odlično profitira? Da li je sve bilo iscenirano i unapred dogovoreno ili ne, nikad nećemo znati, ali je činjenično stanje da su potpuno anonimna žena i njen poluprepoznatljivi muž, uz pomoć jednog rijalitija i jedne afere – postali dve izuzetno popularne, medijski prisutne i vrlo bogate osobe. Javnost voli da saoseća i da „zaštiti žrtvu“ jer upravo to nama „mali ljudima“ daje određeni osećaj moći i bitnosti, iako u suštini samo igramo igre bogatih.

Bez obzira da li bile u potpunosti u ulozi žrtve ili se postavile kao „jake i snažne“, sve pomenute akterke igraju upravo na tu kartu saosećanja sa prevarenim ženama – i to vrlo pametno monetizuju. Još odavno negde pročitah kako je naziv za to „Kija Kockar sindrom“ – i evo, pali i u Srbiji, i na svetskoj sceni.

Za kraj, daleko od toga da se ovde radi o „bogatim ženama koje manipulišu da bi zaradile pare“. Ne, ovde se radi o izuzetno pametnim ženama koje izuzetno pametno igraju svoju igru – što se mene tiče za to sva podrška i respect. Niko tu ne manipuliše, već samo igra ulogu u okviru jednog sistema koji počiva upravo na igranju uloga i sve je to upravljanje utiscima. I tu ulogu igraju i muškarci i vrlo dobro znaju da sebe predstave kao žrtve – mnogi su to pokušali, nekima je uspelo, a nekima ne.

Uostalom, ko može da izmeri da li je „Zadruga“ više doprinela Kiji, ili Slobi?

I zar se nije on poslužio istim ovim trikovima kada je brže-bolje izbacio pesmu koja se, baš čudno i nimalo planirano, zvala „Stjuardesa„?

I sad, svako može na kraju iz ovog teksta pročitati, učitati i spočitati šta želi jer, na kraju krajeva, u eri postistine svako i čita onako kako hoće, ali glavna poenta je sledeća – na čiju god „stranu“ stali u ovoj igri bogatih – stali ste na stranu onog ko je na vama zaradio silne pare.

Slike za naslovnu fotografiju: Majli Sajrus, Šakira, Zadruga – youtube printscreen

Nemanja Marinović
Nemanja Marinović
Kad ne uređuje tekstove, bistri politiku. Kad ne bistri politiku, bistri pop kulturu.

Komentari

Leave a reply

Molimo Vas, unesite komentar
Please enter your name here

Preporučujemo

Ljubica Beljanski Ristić: Programi za mlade se kreiraju tako da ispunjavaju neke tuđe ciljeve, a ne potrebe mladih

Ljubica Beljanski Ristić vam je zasigurno već poznata iz naših ranijih intervjua, ali ovog puta povod je bio malo drugačije. Naime, kao...

Jachim Zoomira nedelju 098

Želim vam srećan mesec, godinu i ceo život ponosa.

Lice današnjice: Ljubav, vera, nada

Kada se desila tragedija u Ribnikaru rekli smo da ćemo mi (za sada) da ćutimo... Mesec dana kasnije, Stefan je poželeo da...

Biljana Lajović: TikTok ne može biti jednozačno kriv za bilo šta, u pitanju je spoj raznih faktora

Ovaj maj nikada nećemo zaboraviti i ne treba, ali moramo raditi na tome da se više nikada ne ponovi. Ponovo su, po...

Instagram

Jachim zoomira nedelju

Preporučujemo

Najnovije

GLEDAJ

Još