Jovana Ristić: „Betmen” je oda generaciji odrasloj u zlim vremenima

U preponoj sali Dorćol Platza održana je premijera predstave Reflektor Teatra „Betmen Robin Beograd” u režiji Jelene Bogavac. Predstava je rađena prema knjigama ove autorke, koje su ponovo aktuelne nakon reizdanja izdavačke kuće Portalibris. O značaju ovih knjiga, kao i predstave, razgovarao sam sa urednicom Portalibrisa Jovanom Ristić.

Šta možete da nam kažete o izdavačkoj kući Portalibris? Kako ste počeli i u kom smeru se danas razvija?

Portalibris je nastao kao ćerka firma, ili nežnija rođaka izdavačke kuće CET koja se dugo bavi računarskom literaturom. To je relativno mali kolektiv koji radi sa velikom radošću i strašću prema književnosti. Iako neveliki, prisutni smo u medijima, na sajmovima, naši autori idu na turneje, gostovanja, obožavamo da komuniciramo s publikom uživo i preko društvenih mreža.

Kakva je uređivačka politika i kakve su knjige koje izdajete? Šta ima posebni fokus za Vašu izdavačku kuću?

U početku su u izdavačkom programu bili raznovrsni naslovi – za svakoga ponešto, ali vremenom se kuća profilisala kao izdavač epske fantastike i urbane književnosti. Deluje nespojivo, ali funkcioniše. Danas se okrećemo još nekim žanrovima kao što su domaći trileri, a posebno mesto zauzima i edicija Otrgnuto od zaborava u okviru koje reizdajemo srpske zaboravljene pisce od kojih za neke javnost gotovo da nije ni čula. Trudimo se posebno da se povežemo sa mladom publikom koja zaista voli književnost, koja je zapravo naša budućnost kada su kultura i knjiga u pitanju.

Kakvo je mesto knjige „Betmen nad Zvezdarom/ Robin sa Krsta“ u izdavačkom CV-u Portalibrisa?

Ta knjiga se nadovezala na neke ranije slične naslove, ali je na određeni način učvrstila tu našu odluku da se bavimo savremenom urbanom književnošću, i publici koja  to voli dala znak da smo tu i da idemo ka sve boljim naslovima i autorima. Mada, Jelenu Bogavac je teško nadmašiti…

Kako ste došli na ideju da objavite novo izdanje romana „Betmen nad Zvezdarom“?

Moram priznati da sam priželjkivala ovo pitanje, jer je to zanimljiva priča, a i moja lična. Kao neko ko se bavi književnošću i kome je mladost u Srbiji opsesivna tema, čitala sam (a i pisala) o tome. Naravno „Betmena” sam progutala još kad se pojavio da bi mu se ponovo vraćala. Ali jednog momenta sam u Biblioteci Vuk Karadžić (opet na Zvezdari, simbolično) saznala da čitam jedan od retkih primeraka ove knjige i da se već boje šta će biti ako ovaj i još preostalih par knjiga, koje su u opticaju u gradskim oblasnim bibliotekama, ne budu vraćene, pocepaju se i slično. „Betmen”, dakle, ceo taj genijalni roman, mogao bi da bude izgubljen i potpuno nedostupan bilo kome ko bi želeo da ga pročita. Tada sam shvatila kako su kod nas i umetnička dela propadljiva, često na ivici da nestanu. Uspela sam da pronađem Jelenu Bogavac preko društvenih mreža i pod priličnom tremom joj iznela ideju da se knjiga reizda u Portalibrisu gde sam urednik. Bojala sam se da je i ona od „Betmena” nekako odustala. Nije mi bilo logično da još deset izdavača tokom prethodnih deset godina nije molilo Jelenu Bogavac da sa njima potpiše ugovor. Mislila sad da se ona bavi drugim stvarima i da je „Betmen” i za nju prošlost. Ali nije. Bila je raspoložena za ovaj poduhvat, a na moj predlog da knjizi doda neki epilog, uskoro se javila sa novim romanom – „Robinom sa Krsta”. Ja sam bila van sebe od radosti! I nastala je ova kompleksna knjiga koja tako fenomelno pokriva pitanje odrastanja kod nas od devedesetih do danas.

Šta je za Vas lično značio ovaj roman?

Verovatno sam to u prethodnom odgovoru ispričala. „Betmen” je bio oda jednoj generaciji koja je odrastala u zlim vremenima i Jelena je na svoj autentičan umetnićki način zabeležila najvažnije motive – siromaštvo, ograničenja mladog čoveka, ljubav, slom vrednosti. A sada sa „Robinom” za mene je to verovatno projekat na koji sam najponosnija do sada – to je knjiga koja daje najvažnije odgovore na bilo koje pitanje o našem društvu, o nama, šta nam se desilo, šta će biti, a sve kroz priču o mladim ljudima, što je za mene ono što najviše volim u literaturi od Breton Iston Elisa, preko Selindžera, našeg Vlade Arsenijevića, Zorana Ćirića i, naravno, do Jelene Bogavac.

Fotografija sa promocije

Da li ste imali prilike da vidite probe predstave Reflektor teatra i šta očekujete od predstave?

Gledala sam delove predstave, epizode, jako su me potresle, zbunile, šokirale. Sada se malo i plašim da odem i pogledam čitavu predstavu – strahujem da će me emocije preplaviti… Očekujem opet nešto novo i drugačije u stilu Bogavac, a mladi glumci – oni donose autentičnu energiju i zato baš oni treba da to iznesu. Plašim se i jedva čekam…

Šta Vi volite da čitate i koju biste knjigu možda predložili Reflektor Teatru kao inspiraciju za narednu predstavu?

Pomenula sam neke naslove koje obožavam. Mislim da sam izostavila „Četiri zida i grad” Zvonka Karanovića, „Levu stranu druma” Dejana Stojiljkovića, Valjarevićev „Komo”, „Rokanje” Bobana Petrovića. Eto nekih predloga. Ali mislim da nisu samo knjige materijal. Mi imamo sjajne dramske autore koji se bave temom mladih, ulice, grada i njihovi tekstovi, po meni, treba da su stalno na sceni, kao što su „Paviljoni” Milene Marković, „Dragi tata” Minje Bogavac, scenario „Mi nismo anđeli” Srđana Dragojevića, „Nacionalna klasa”, što da ne… Ali pre svega se nadam da „Betmen i Robin” zainteresuju publiku i dugo žive na sceni, kao i da se čitaju sve više.

Naslovna fotografija: Miki Veličković

Nemanja Marinović
Nemanja Marinović
Kad ne uređuje tekstove, bistri politiku. Kad ne bistri politiku, bistri pop kulturu.

Komentari

Leave a reply

Molimo Vas, unesite komentar
Please enter your name here

Preporučujemo

„Miredita, dobar dan”: festival otvoren uz lažne dojave o bombi

Izložbom „Sve naše suze” otvoreno je deveto izdanje festivala „Miredita, dobar dan”, koji će trajati do 28. maja na više lokacija u...

ZOOMER OCENJUJE s2:e1 – SAJSI MC

U novoj sezoni OCENJIVANJA drugačiji koncept od onoga što ste do sada navikli, a prva na udaru naše kritike biće ni manje...

Prvi osuđeni ruski vojnik za ratne zločine u Ukrajini

Ruskom vojniku u Ukrajini počelo je suđenje za ubistvo nenaoružanog ukrajinskog civila. Ovaj slučaj otvoren u Kijevu prvi je slučaj u kojem...

Jachim Zoomira nedelju 073

Nekrofilija u medijima postoji i zbog vas.

Instagram

Jachim zoomira nedelju

Preporučujemo

Najnovije

GLEDAJ

Još